درجة توافر مهارات التواصل الرياضي في كتاب الرياضيات للصف الثامن الأساسي بسلطنة عمان The degree of availability of mathematical communication skills in the eighth-grade mathematics book in the Sultanate of Oman | ||
مجلة تربويات الرياضيات | ||
Volume 28, Issue 5, July 2025, Pages 11-28 PDF (591.54 K) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/armin.2025.455475 | ||
Authors | ||
منصور بن ياسر الرواحي1; محمد بن ناصر الريامي2 | ||
1أستاذ مساعد كلية الآداب والعلوم الإنسانية- جامعة الشرقية | ||
2أستاذ مساعد كلية العلوم والآداب الإنسانية- جامعة نزوى | ||
Abstract | ||
هدفت الدراسة إلى التعرّف درجة توافر مهارات التواصل الرياضي في كتاب الصف الثامن الأساسي بجزأيه الأول والثاني في سلطنة عمان، ولتحقيق هذا الهدف استخدم الباحثان المنهج الوصفي تحليل المحتوى، وتم إعداد بطاقة تحليل المحتوى التي اشتملت على (24) مؤشرًا موزعة على مهارات التواصل الرياضي الأربعة وهي: القراءة الرياضية، الكتابة الرياضية، المناقشة الرياضية، ومهارة التمثيل الرياضي. وتحقق الباحثان من صدق الأداة بعرضها على مجموعة من المحكمين، والتأكد من ثباتها من خلال تطبيقها على عينة من وحدات كتاب الصف السادس الأساسي وحساب قيمة معامل الاتفاق والذي بلغ (0.88). وقد تمثل مجتمع الدراسة وعينتها بمحتوى كتاب الصف الثامن الأساسي. وأظهرت نتائج الدراسة توافر مهارات التواصل الرياضي الأربع ككل بنسبة توافر مرتفعة في كتاب الصف الثامن بجزأيه، حيث جاءت مهارات القراءة الرياضية والتمثيل الرياضي والكتابة الرياضية بنسب مئوية (31.9 ٪)، (28.06٪)، (26.4٪) على التوالي بنسبة توافر مرتفعة، في حين حصلت مهارة المناقشة الرياضية على نسبة (13.6٪) وبدرجة توافر متدنية في محتوى الكتاب، كما أظهرت تباين مؤشرات تحقيق المهارات الأربع، واختلاف نسب تكرارها. وأوصت الدراسة بضرورة مراعاة مهارات التواصل الرياضي بصورة أفضل في كتب الرياضيات، مع التركيز على مهارة المناقشة الرياضية. The study aimed to identify the availability of mathematical communication skills in the eighth grade textbook, parts one and two, in the Sultanate of Oman. To achieve this goal, the researchers used the descriptive approach of content analysis. A content analysis card was prepared that included (24) indicators distributed over the four mathematical communication skills: mathematical reading, mathematical writing, mathematical discussion, and mathematical representation skills. The validity of the tool was verified by presenting it to a group of arbitrators, and its stability was confirmed by applying it to a sample of sixth grade textbook units and calculating the value of the agreement coefficient, which amounted to (0.88). The study community and sample were represented by the content of the eighth-grade textbook. The results of the study showed the availability of the four mathematical communication skills as a whole with a high availability rate in the eighth grade book in both parts, as the skills of mathematical reading, mathematical representation, and mathematical writing came with percentages of (31.9%), (28.06%), and (26.4%) respectively with a high availability rate, while the mathematical discussion skill obtained a percentage of (13.6%) and a low availability rate in the book content. It also showed the variation in the indicators of achieving the four skills, and the difference in their repetition rates. The study recommended the need to take mathematical communication skills into account better in mathematics books. | ||
Keywords | ||
تحليل المحتوى; كتاب الرياضيات; مهارات التواصل الرياضي | ||
Statistics Article View: 28 PDF Download: 12 |