فاعلية نموذج التعلم القائم على السيناريو في تدريس الرياضيات لدى معلمي المرحلة الإعدادية لتحسين كفاءة الذاتية الأكاديمية وموثوقية المعلم لديهم The Effectiveness of the Scenario-Based Learning Model in Teaching Mathematics to Middle School Teachers to Improve Their Academic Self-Efficacy and Teacher Credibility | ||
مجلة تربويات الرياضيات | ||
Volume 28, Issue 5, July 2025, Pages 62-89 PDF (631.96 K) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/armin.2025.455478 | ||
Authors | ||
خلف الله حلمي فاوي1; محمد جادالكريم عبدالعظيم2 | ||
1معلم أول أ رياضيات وزارة التربية والتعليم – مصر | ||
2موجه رياضيات لغات وزارة التربية والتعليم – مصر | ||
Abstract | ||
هدف البحث إلي تعرف فاعلية نموذج التعلم القائم على السيناريو في تدريس الرياضيات لدى معلمي المرحلة الإعدادية لتحسين كفاءة الذاتية الأكاديمية وموثوقية المعلم لديهم وتكونت عينة البحث من (30) معلماً ومعلمة من إدارتي (إدارة الوقف التعليمية، وإدارة قنا التعليمية) التابعين لمديرية قنا للتربية والتعليم، ولتحقيق الهدف من البحث قام الباحثان بإعداد الأدوات الآتية: بطاقة ملاحظة الأداء التدريسي لدى معلمي المرحلة الإعدادية مقياس الكفاءة الأكاديمية لدى معلمي المرحلة الإعدادية مقياس موثوقية المعلم لدى معلمي المرحلة الإعدادية وبعد التأكد من ثبات الأدوات وصدقها قاما الباحثان بتطبيقها على مجموعة البحث قبلياً وتم تطبيق البرنامج المقترح لمدة 3 أسابيع، ثم تم تطبيق الأدوات بعدياً، ومعالجة البيانات إحصائياً وتلخصت أهم النتائج فيما يأتي: وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى (0,05) بين متوسطي درجات معلمي الرياضيات بالمرحلة الإعدادية في بطاقة الأداء التدريسي قبل تطبيق البرنامج المقترح وبعده في ضوء التعلم القائم على السيناريو لصالح التطبيق البعدي وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى (0,05) بين متوسطي درجات معلمي الرياضيات بالمرحلة الإعدادية في مقياس الكفاءة الذاتية الأكاديمية قبل تطبيق البرنامج المقترح وبعده في ضوء التعلم القائم على السيناريو لصالح التطبيق البعدي وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى (0,05) بين متوسطي درجات معلمي الرياضيات بالمرحلة الإعدادية في مقياس موثوقية المعلم قبل تطبيق البرنامج المقترح وبعده في ضوء التعلم القائم على السيناريو لصالح التطبيق البعدي. وجود علاقة ارتباطية موجبة عند مستوى (0,05) بين الأداء التدريسي والكفاءة الذاتية الأكاديمية لدى معلمي المرحلة الإعدادية. وجود علاقة ارتباطية موجبة عند مستوى (0,05) بين الأداء التدريسي وموثوقية المعلم لدى معلمي المرحلة الإعدادية. The aim of the research was to study The Effectiveness of the Scenario-Based Learning Model in Teaching Mathematics to Middle School Teachers to Improve Their Academic Self-Efficacy and Teacher Credibility. The research sample consisted of (30) male and female teachers from the two administrations (Educational Endowment Administration and Qena Education Administration) affiliated with the Qena Directorate of Education. To achieve the aim of the research, the researchers prepared the following tools: - Teaching Performance Observation Card for Middle School Teachers. - Academic Competency Scale for Middle School Teachers. -Teacher Credibility scale for middle school teachers After ensuring the reliability and validity of the tools, the researchers applied them to the research group beforehand. The proposed program was applied for 3 weeks, then the tools were applied afterward, and the data were processed statistically. The most important results were summarized as follows: 1 -There is a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of middle school mathematics teachers on the teaching performance card before and after implementing the proposed program, based on scenario-based learning, in favor of the post-implementation. 2 - There is a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of middle school mathematics teachers on the academic self-efficacy scale before and after implementing the proposed program, based on scenario-based learning, in favor of the post-implementation. 3 -There is a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of middle school mathematics teachers on the teacher Credibility scale before and after implementing the proposed program, based on scenario-based learning, in favor of the post-implementation. 4- There is a positive correlation at the (0.05) level between teaching performance and academic self-efficacy among middle school teachers. 5- There is a positive correlation at the(0.05) level between teaching performance and teacher Credibility among middle school teachers | ||
Keywords | ||
التعلم القائم على السيناريو; الكفاءة الذاتية الأكاديمية - موثوقية المعلم | ||
Statistics Article View: 15 PDF Download: 12 |