هوية متعلم الرياضيات: ماهيتها وكيفية تنميتها . Mathematics Learner Identity: What It Is and How to Develop It | ||
مجلة تربويات الرياضيات | ||
Volume 28, Issue 5, July 2025, Pages 365-389 PDF (550.32 K) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/armin.2025.455502 | ||
Author | ||
سعيد جابر المنوفي | ||
جامعة المنوفية - كلية التربية - قسم الْمَنَاهِجِ وَطُرُقِ التَّدْرِيسِ | ||
Abstract | ||
هدف البحث الحالي إلى تسليط الضوء على مفهوم الهوية الرياضية، باعتباره أحد المفاهيم الجديدة في تربويات الرياضيات، وذلك لتأثير الهوية على تعلم الرياضيات، كما أنه لا يوجد تأصيل نظري في الأدب التربوي العربي لهذا المفهوم. واعتمد البحث على المنهج الوصفي التحليلي في الإجابة عن أسئلته. وتناول مفهوم الهوية بصفة عامة (ماهيتها وأنواعها)، والهوية الرياضية بصفة خاصة (هوية متعلم الرياضيات) أوما يعني" أن تكون شخصًا رياضيًا "، وأهمية الهوية في تعليم وتعلم الرياضيات. وتناول العوامل المسهمة في تشكيل الهوية الرياضية (الآباء، المعلمين الأقران بالإضافة إلى الخبرات المجتمعية الأوسع). كما حدد عددا من الممارسات التدريسية التي يمكن أن تسهم في تنمية الهوية لدى متعلم الرياضيات. وأخيرا قدم البحث عددا من التوصيات والمقترحات ذات العلاقة بموضوع الهوية الرياضية.. The current research aims to shed light on the concept of mathematical identity, as it is one of the new concepts in mathematics education This is due to the impact of identity on mathematics learning, and the lack of a theoretical basis for this concept in the Arabic educational literature. The research relied on the descriptive analytical approach to answer its questions. It addressed the concept of identity in general (its nature and types), and mathematical identity in particular (the identity of the mathematics learner), or what it means to be a math person), and the importance of identity in teaching and learning mathematics. It also addressed the factors contributing to the formation of mathematical identity (parents, peer, teachers, in addition to broader community experiences). It also identified a number of teaching practices that can contribute to the development of identity in mathematics learners. Finally, the research presented a number of recommendations and proposals related to the topic of mathematical identity. | ||
Keywords | ||
الهوية الرياضية; متعلم الرياضيات | ||
Statistics Article View: 16 PDF Download: 15 |