أثر استخدام استراتيجيات التعلم الذاتي القائمة على تطبيقات الذكاء الاصطناعي ونمطي التوجه )مباشر – رقمي( في تنمية مهارات البرمجة وحل المشكلات لدى معلمي الحاسوب The effect of using self-learning strategies based on. Artificial intelligence applications and two orientation modes (direct-digital) in developing programming and problem-solving skills among computer te | ||
المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية | ||
Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 29 September 2025 | ||
Document Type: أبحاث علمیة | ||
DOI: 10.21608/sjsep.2025.367790.1208 | ||
Authors | ||
حمدي اسماعيل شعبان1; عبير فوزي العصامي2; إيمان شعبان عطية3; تريزة شفيق ميخائيل* 4 | ||
1أستاذ متفرغ تكنولوجيا التعليم - كلية التربية النوعية - جامعة طنطا | ||
2أستاذ أصول التربية المساعد وقائم بأعمال رئيس قسم العلوم التربوية والنفسية - كلية التربية النوعية - جامعة طنطا | ||
3مدرس مناهج وطرق تدريس تكنولوجيا التعليم- كلية التربية النوعية - جامعة طنطا | ||
4كلية التربية النوعية جامعة طنطا | ||
Abstract | ||
يتناول البحث الحالي "آثر استخدام استراتيجيات التعلم الذاتي القائمة على تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تنمية مهارات البرمجة وحل المشكلات لدى معلمي الحاسوب". يهدف هذا البحث إلى استكشاف فعالية استراتيجيات التعلم الذاتي بنمطي التوجيه المباشر والرقمي، وتحديد أثرها على تطوير المهارات اللازمة في مجال البرمجة وحل المشكلات. تم استخدام منهج تجريبي، حيث تم تطبيق الدراسة على عينة من معلمي الحاسوب في إدارة كفر الزيات التعليمية. أظهرت النتائج وجود أثر إيجابي لاستخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تعزيز المهارات التعليمية، مما يدعو إلى مزيد من التركيز على دمج التكنولوجيا في العملية التعليمية لضمان تحسين أداء المعلمين والطلاب. This research paper examines "The Effect of Using Self-Learning Strategies Based on Artificial Intelligence Applications in Developing Programming and Problem-Solving Skills Among Computer Teachers." The study aims to explore the effectiveness of self-learning strategies through both direct and digital orientations, and to determine their impact on developing essential skills in programming and problem-solving. An experimental approach was employed, with the study conducted on a sample of computer teachers in the Kafr El-Zayat educational administration. The results indicated a positive impact of using artificial intelligence applications in enhancing educational skills, highlighting the need for further emphasis on integrating technology into the educational process to improve the performance of both teachers and students. | ||
Keywords | ||
الذكاء الاصطناعي; التعلم الذاتي- مهارات البرمجة; حل المشكلات; معلمي الحاسوب Artificial Intelligence; Self-learning; Programming Skills; Problem-solving; Computer Teachers | ||
Statistics Article View: 50 |