الرأفة بالذات وعلاقتها بالتوافق الاجتماعي لدى الطلاب ذوي الإعاقة البصرية..في إطار نموذج منح القوة في خدمة الفرد | ||
مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية | ||
Volume 33, Issue 2, October 2023, Pages 485-523 PDF (609.09 K) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/jfss.2023.455891 | ||
Author | ||
محمد محمود محمد أحمد أبوالعلا | ||
مدرس خدمة الفرد بكلية الخدمة الاجتماعية جامعة أسوان | ||
Abstract | ||
المستخلص:- تعد الإعاقة البصرية من أكثر أنواع الإعاقات إيلاماً للفرد لذا يحتاج الطلاب ذوو الإعاقة البصرية إلى دعم خاصة لمساعدتهم على التكيف مع حياتهم الاجتماعية والتعليمية ، وتعد الرأفة بالذات جسراً داخلياً يتيح للفرد قبول نفسه وتقدير قدراته بعيداً عن الحكم الذاتي القاسي أو المقارنات المؤلمة لذا عندما تترسخ الرأفة بالذات يتعزز الشعور بالثقة وتقل المشاعر السلبية المرتبطة بالإعاقة مما يمهّد الطريق للمشاركة الفعالة والتفاعل الإيجابي ، ويعتبر التوافق الاجتماعي علاقة ديناميكية يقوم بها الفرد لتحقيق التوافق بينه وبين نفسه ثم بينه وبين بيئته التي يعيش فيها وعلى ذلك يتضح أن التوافق الاجتماعي مطلب أساسي لوجود شخصية متزنة ضمن إطار العلاقات الاجتماعية سواء كانت في الأسرة أو المدرسة أو المجتمع ككل ، وفي ضوء ذلك فقد هدفت الدراسة إلى تحديد العلاقة بين الرأفة بالذات والتوافق الاجتماعي لدى الطلاب ذوي الإعاقة البصرية ، وقد أسفرت نتائج الدراسة عن وجود علاقة طردية تأثيرية دالة إحصائياً بين الرأفة بالذات والتوافق الاجتماعي لدى الطلاب ذوي الإعاقة البصرية ، كما أثبتت النتائج صحة الفرض الرئيس للدراسة والفروض الفرعية لها. الكلمات المفتاحية:-الرأفة بالذات – التوافق الاجتماعي - نموذج منح القوة في خدمة الفرد. Abstract:- Visual impairment is one of the most painful types of disabilities for an individual, so students with visual impairments need special support to help them adapt to their social and educational lives. Self-compassion is an internal bridge that allows an individual to accept himself and appreciate his abilities, far from harsh self-judgment or painful comparisons. Therefore, when self-compassion is established, the feeling of confidence is enhanced and the negative feelings associated with disability are reduced, which paves the way for effective participation and positive interaction. Social compatibility is considered a dynamic relationship that the individual undertakes to achieve compatibility between himself and himself, and then between himself and the environment in which he lives. Therefore, it becomes clear that social compatibility is a basic requirement for the existence of a balanced personality within the framework of social relationships, whether in the family, school, or society as a whole. In light of this, the study aimed to determine the relationship between self-compassion and social compatibility among students with visual impairment. The results of the study revealed a statistically significant direct relationship between self-compassion and social compatibility among students with visual impairment. The results also confirmed the validity of the study’s main hypothesis and its sub-hypotheses. Keywords:-(Self compassion -Social compatibility -Strength granting model in case work). | ||
Keywords | ||
الرأفة بالذات; التوافق الاجتماعي - نموذج منح القوة في خدمة الفرد | ||
Statistics Article View: 452 PDF Download: 305 |