The impact of artificial intelligence applications on E-governance in higher education institutions: opportunities and challenges | ||
المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية | ||
Volume 16, Issue 3, July 2025, Pages 183-247 PDF (1.48 M) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/jces.2025.455913 | ||
Author | ||
Nehad , Hussein Elgamal* | ||
Lecturer at faculty of business in new Mansoura university. | ||
Abstract | ||
This study investigates the impact of artificial intelligence (AI) application on e-governance within higher education institutions, focusing on both opportunities and challenges. A quantitative research design was adopted, utilizing a structured questionnaire distributed to a random sample of 385 participants affiliated with various higher education institutions. Following a comprehensive data cleaning and validation process, 91% of the responses were retained for analysis, while 9% were excluded due to incompleteness. The questionnaire items were categorized into structured variable groups: Q1–Q3 represented demographic variables, Q4 was designated as the independent variable encompassing multiple AI application dimensions, Q5 and Q6 constituted the mediating variables capturing organizational opportunities and challenges, and Q7 represented the dependent variable reflecting e-governance outcomes and effectiveness. Data analysis was conducted using Python libraries including Pandas, Seaborn, and Matplotlib to generate correlation heatmaps and explore inter-variable relationships. To validate the proposed theoretical model, Structural Equation Modeling (SEM) was employed, enabling the examination of both direct and indirect effects among constructs. The findings revealed strong positive correlations between AI application development and e-governance effectiveness, with the mediating variables playing a significant role in shaping this relationship. The SEM results further confirmed the model’s explanatory power, highlighting that institutional capabilities and readiness significantly influence the success of AI integration. These results underscore the importance of strategic investment in AI infrastructure and organizational preparedness to address implementation challenges and enhance governance outcomes such as transparency, efficiency, and service quality. تهدف هذه الدراسة إلى استقصاء أثر تطبيقات الذكاء الاصطناعي على الحوكمة الإلكترونية في مؤسسات التعليم العالي، مع التركيز على كل من الفرص التي تتيحها هذه التطبيقات والتحديات التي قد تعيق تنفيذها. وقد تم اعتماد منهج بحث كمي، من خلال تصميم استبيان منظم وُزّع على عينة عشوائية مكوّنة من (385) مشاركًا من المنتسبين إلى عدد من مؤسسات التعليم العالي. وبعد تنفيذ إجراءات دقيقة لتنقية البيانات والتحقق من صحتها، تم الاحتفاظ بنسبة 91% من الاستجابات، في حين تم استبعاد 9% منها لعدم اكتمالها.تضمنت أداة الدراسة مجموعة من المتغيرات المصنفة على النحو الآتي: مثّلت الأسئلة من Q1 إلى Q3 المتغيرات الديموغرافية، بينما خُصص السؤال Q4 لقياس المتغير المستقل المتعلق بأبعاد تطبيقات الذكاء الاصطناعي. واعتُبر السؤالان Q5 وQ6 بمثابة المتغيرات الوسيطة التي تعكس الفرص التنظيمية والتحديات المؤسسية، في حين تمثّل السؤال Q7 في المتغير التابع الذي يقيس مخرجات الحوكمة الإلكترونية ودرجة فعاليتها.تم تحليل البيانات باستخدام عدد من مكتبات لغة البرمجة بايثون (Python)، من بينها: Pandas وSeaborn وMatplotlib، وذلك لتوليد خرائط الارتباط الحراري وتحليل العلاقات المتبادلة بين المتغيرات. وللتحقق من مدى صحة النموذج النظري المقترح، تم توظيف نمذجة المعادلات الهيكلية (SEM) والتي مكّنت من تحليل كل من التأثيرات المباشرة وغير المباشرة بين المتغيرات.وقد كشفت النتائج عن وجود علاقات ارتباط إيجابية قوية بين تطوير تطبيقات الذكاء الاصطناعي وفعالية الحوكمة الإلكترونية، حيث تبين أن المتغيرات الوسيطة (الفرص والتحديات) تلعب دورًا جوهريًا في تشكيل هذه العلاقة. كما أكدت نتائج نمذجة المعادلات الهيكلية على قوة النموذج التفسيرية، موضحةً أن الجاهزية المؤسسية والقدرات التنظيمية تعد من العوامل الحاسمة لنجاح إدماج تقنيات الذكاء الاصطناعي.وتخلص الدراسة إلى أهمية الاستثمار الاستراتيجي في البنية التحتية للذكاء الاصطناعي، وتعزيز الاستعداد المؤسسي، بما يُسهم في تجاوز تحديات التنفيذ وتحقيق نتائج إيجابية على مستوى الحوكمة، لا سيما في مجالات الشفافية، والكفاءة، وجودة الخدمات. | ||
Keywords | ||
artificial intelligence; electronic governance; Higher Education; Challenges; Opportunities. Python; SEM الذكاء الاصطناعي، الحوكمة الإلكترونية، التعليم العالي، التحديات، الفرص، بايثون، نمذجة المعادلات الهيكلية (SEM) | ||
Statistics Article View: 6 PDF Download: 8 |