The Use of Hybrid Learning Among Educational Instructors: A Focus on the Logistic Studies in Egypt | ||
المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية | ||
Volume 16, Issue 3, July 2025, Pages 460-538 PDF (1.55 M) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/jces.2025.455927 | ||
Author | ||
Aisha Tarek Noour* | ||
Assistant Professor- Marketing and International Business Department College of Management and Technology (Alexandria Branch) The Arab Academy for Science, Technology and Maritime Transport (AAST&MT) Egypt, Alexandria, Miami | ||
Abstract | ||
Hybrid Learning (HL) is proving to be an effective pedagogical tool in many areas of business and management education, but there remains a number of barriers to overcome before its implementation. This paper seeks to analyse the views of lecturers towards HL according to Self-Determination Theory (SDT), and identifies the motivations for using HL in Logistics Education (LE) in an Egyptian higher education establishment. SDT is approached from a different perspective and the relationship between Intrinsic Motivation (IM), Extrinsic Motivation (EM) and Amotivation (AM) is analysed and related to the motivations of the integrated learning method. The case study methodology comprises of a series of interviews with lecturers employed at four Colleges of International Transport and Logistics (CITLs), the Arab Academy for Science, Technology & Maritime Transport (AAST&MT) located in Egypt. Respondents were drawn from seven branches in Greater Cairo (Sheraton, Dokki and Smart Village Branches), Aswan (El-Wadi El-Gedid), Alexandria, Martouh (Al-Amein) and Port Said. A structured face-to-face interview was undertaken with 43 interviewees across all faculty positions: Professors, Associate Professors, Assistant Professors, Teaching Assistants and Graduate Teaching Assistants. The findings were based on “Content Analysis” of the interview transcripts and use of the Nvivo15 software programme. The relationship between IM, EM and AM is explored further, along with an analysis of the motivational variations within different faculty positions. The research contributes to the application of SDT within the field of HL through an analysis of the views of lecturers towards the motivations that HL offers to logistics educators in Egypt. This study suggests that the CITLs at AAST&MT should pay more attention to IM, EM and AM in the work environment. The variation in responses from different levels of the faculty indicates a need for AAST&MT to provide the staff with development opportunities in order to successfully integrate learning method into their LE programmes. يُثبت التعلم الهجين (HL) فعاليته كأداة تربوية في العديد من مجالات تعليم إدارة الأعمال والإدارة، إلا أنه لا يزال هناك عدد من العوائق التي يجب التغلب عليها قبل تطبيقه. تسعى هذه الورقة البحثية إلى تحليل آراء المحاضرين تجاه التعلم الهجين وفقًا لنظرية تقرير المصير (SDT)، وتحديد دوافع استخدام التعلم الهجين في تعليم اللوجستيات في إحدى مؤسسات التعليم العالي المصرية. يُتناول التعلم الهجين من منظور مختلف، ويُحلل العلاقة بين الدافع الداخلي (IM) والدافع الخارجي (EM) والدافع اللاإرادي (AM)، ويُربط بدوافع أسلوب التعلم المتكامل. تتألف منهجية دراسة الحالة من سلسلة من المقابلات مع محاضرين يعملون في أربع كليات للنقل الدولي واللوجستيات (CITLs)، والأكاديمية العربية للعلوم والتكنولوجيا والنقل البحري (AAST&MT) في مصر. تم اختيار المشاركين من سبعة فروع في القاهرة الكبرى (فروع شيراتون والدقي والقرية الذكية) وأسوان (الوادي الجديد) والإسكندرية ومطروح ) (العالمين) (وبورسعيد. أجريت مقابلة منظمة وجهاً لوجه مع 43 شخصًا تمت مقابلتهم في جميع مناصب أعضاء هيئة التدريس: أساتذة وأساتذة مشاركون وأساتذة مساعدون ومعيدين ومساعدي تدريس الدراسات العليا. استندت النتائج إلى "تحليل محتوى" نصوص المقابلات واستخدام برنامج Nvivo15. تم استكشاف العلاقة بين IM و EM و AM بشكل أكبر، إلى جانب تحليل الاختلافات التحفيزية داخل مناصب أعضاء هيئة التدريس المختلفة. يساهم البحث في تطبيق SDT في مجال HL من خلال تحليل آراء المحاضرين تجاه الدوافع التي يوفرها HL لمعلمي اللوجستيات في مصر. تشير هذه الدراسة إلى أنه يجب على CITLs في AAST&MT إيلاء المزيد من الاهتمام لـ IM و EM و AM في بيئة العمل. يشير التباين في الاستجابات من مختلف مستويات أعضاء هيئة التدريس إلى الحاجة إلى أن توفر AAST&MT للموظفين فرص التطوير من أجل دمج أسلوب التعلم بنجاح في برامج التعليم المحلي الخاصة بهم. | ||
Keywords | ||
Self-Determination Theory; Intrinsic Motivation; Extrinsic Motivation; Amotivation; and Integrated Learning. نظرية تقرير المصير، الدافع الداخلي، الدافع الخارجي، عدم الدافع، والتعلم المتكامل | ||
Statistics Article View: 4 PDF Download: 2 |