“Exploring Business Students’ Sustainability Awareness, Knowledge, and Attitudes: A Case Study from College of Management And Technology, AASTMT, Alexandria, Egypt | ||
المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية | ||
Volume 16, Issue 3, July 2025, Pages 632-679 PDF (1.18 M) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/jces.2025.455931 | ||
Authors | ||
Rehab Yassin Zoweil* 1; Heba Mohamed El Menshawy* 2; Osama Ahmed Abdella Ahmed* 3 | ||
1Lecturer, College of Management and Technology, Hotels and Tourism department Arab Academy for Science Technology and Maritime Transport AASTMT | ||
2Lecturer, College of Management and Technology, Finanace and Accounting department Arab Academy for Science Technology and Maritime Transport AASTMT | ||
3Lecturer, College of Management and Technology, Marketing and International Business department Arab Academy for Science Technology and Maritime Transport AASTMT | ||
Abstract | ||
This study explores business students’ perceptions regarding sustainability awareness, knowledge, and attitudes within the College of Management and Technology (CMT) at the Arab Academy for Science, Technology and Maritime Transport (AASTMT), Alexandria, Egypt. As business education evolves to address global sustainability challenges, understanding how students internalize and respond to sustainability-oriented curricula and initiatives is vital. Using a quantitative, descriptive research design, data were collected from 281 undergraduate students through a structured, self-administered questionnaire. The study employed descriptive analysis, confirmatory factor analysis (CFA), and structural equation modeling (SEM) to examine the relationships among awareness, knowledge, attitude, and sustainability concerns. The findings revealed that while students exhibited moderately high levels of awareness and knowledge, only attitude significantly influenced sustainability concerns. Furthermore, the moderating effects of gender, year of study, and academic program are partially supported, particularly in the relationship between attitude and sustainability concern. The results highlight a persistent gap between knowledge and action, emphasizing the importance of emotional engagement and practical learning experiences. The study concludes with targeted recommendations for CMT to enhance sustainability education and foster behavioral change among future business leaders. تستهدف هذه الدراسة تحليل تصورات طلاب كلية الإدارة والتكنولوجيا -بالأكاديمية العربية للعلوم والتكنولوجيا والنقل البحري، الإسكندرية، مصر. فيما يتعلق بالوعي والمعرفة والمواقف تجاه قضايا الاستدامة. ومع تطور التعليم في كليات الأعمال لمواجهة التحديات العالمية للاستدامة، يصبح من الضروري فهم كيفية استيعاب الطلاب للمناهج والمبادرات المرتبطة بالاستدامة واستجابتهم لها. وقد استخدمت الدراسة منهجًا كميًا وصفيًا، حيث جُمعت البيانات من 281 طالبًا جامعيًا من خلال استبيان منظم ومُدار ذاتيًا. تم تحليل البيانات باستخدام التحليل الوصفي وتحليل العامل التأكيدي CFA) ونمذجة المعادلات الهيكلية (SEM))) لفحص العلاقات بين الوعي، والمعرفة، والمواقف، والانشغال بقضايا الاستدامة. أظهرت النتائج أن الطلاب يتمتعون بمستويات معتدلة إلى مرتفعة من الوعي والمعرفة، إلا أن المواقف وحدها كانت العامل المؤثر بشكل كبير في الانشغال بقضايا الاستدامة. كما أظهرت النتائج وجود تأثيرات تعديلية جزئية لكل من النوع، والسنة الدراسية، والتخصص الأكاديمي، وخاصة في العلاقة بين المواقف والانشغال. وتسهم هذه النتائج في الكشف عن فجوة قائمة بين المعرفة والسلوك، مما يؤكد الحاجة إلى تعزيز التفاعل العاطفي وأساليب التعلم العملي. وتختتم الدراسة بتوصيات موجهة لكلية الإدارة والتكنولوجيا لتعزيز تعليم الاستدامة وتحفيز التغيير السلوكي بين قادة الأعمال المستقبليين. | ||
Keywords | ||
Sustainability; Business Education; Awareness; Knowledge; Attitude; CMT; Education for Sustainable Development (ESD) الاستدامة، التعليم في كليات الأعمال، الوعي، المعرفة، المواقف ، كليه الاداره والتكنولوجيا، التعليم من أجل التنم | ||
Statistics Article View: 4 PDF Download: 2 |