تخريج الفروع على الأصول عند القاضي عبد الوهاب البغدادي المالكي (422ه) من خلال شرح الرسالة قاعدة "الإجماع حجة أنموذجًا". Deriving Jurisprudential Branches from Legal Principles in the Work of Qāḍī ʿAbd al-Wahhāb al-Baghdādī al-Mālikī (d. 422 AH) through his Commentary on the Risālah: The Principle “Consensus is Authoritative” as a Model. | ||
المجلة العلمية بکلية الآداب | ||
Volume 2025, Issue 61, October 2025, Pages 1556-1581 PDF (390.24 K) | ||
Document Type: أبحاث علمیة | ||
DOI: 10.21608/jartf.2025.455962 | ||
Author | ||
مراد رشيد سلطان | ||
قسم الشريعة والدراسات الإسلامية، تخصص أصول الفقه، كلية الآداب والعلوم الإنسانية، جامعة الملك عبد العزيز، المملكة العربية السعودية. | ||
Abstract | ||
يتناول هذا البحث موضوع تخريج الفروع على الأصول عند القاضي عبد الوهاب البغدادي المالكي (ت 422هـ) من خلال شرحه لرسالة أبي زيد القيرواني، متخذًا قاعدة » الإجماع حجة« أنموذجًا تطبيقيًا. وتبرز أهمية الدراسة في جانبين أساسيين: أولهما بيان دور التخريج في ضبط العملية الاجتهادية وربط الفروع بأصولها، وثانيهما الكشف عن منزلة الإجماع بين الأدلة الشرعية بوصفه أصلًا قطعيًا معتمدًا في تقرير الأحكام. اعتمد الباحث في هذه الدراسة على المنهج الاستقرائي التحليلي الاستنباطي، من خلال جمع النصوص ذات الصلة، وتحليلها ودراستها، واستنباط أوجه الترابط بينها. وقد خلصت الدراسة إلى إبراز مكانة الإجماع بين الأدلة الشرعية، كونه أصلًا قطعيًا يُبنى عليه عدد كبير من الفروع الفقهية. كما أظهر البحث أن شرح القاضي عبد الوهاب للرسالة قد حوى دررًا أصولية وفقهية أبرزت مكانته في المدرسة المالكية، وأسهمت في ترسيخ منهج التخريج. ومن التوصيات التي انتهى إليها البحث: ضرورة توجيه مزيد من الدراسات إلى كتب القاضي عبد الوهاب، ولا سيما ما يتعلق بتطبيقاته الأصولية، إلى جانب الاهتمام بدراسة جهود بقية أعلام المذهب المالكي وسائر المذاهب الأخرى. ويوصي البحث كذلك بإعادة النظر في مؤلفات القاضي عبد الوهاب من زاوية تخريج الفروع على الأصول، لما تتضمنه من ثراء يكشف عن دقة مدرسته في الربط بين الأصول والفروع. This study addresses the issue of deriving jurisprudential branches from legal principles (takhrīj al-furūʿ ʿalā al-uṣūl) in the work of Qāḍī ʿAbd al-Wahhāb al-Baghdādī al-Mālikī (d. 422 AH) through his commentary on the Risālah of Abū Zayd al-Qayrawānī, taking the principle “Consensus (ijmāʿ) is authoritative” as an applied model. The significance of the study lies in two main aspects: first, demonstrating the role of takhrīj in regulating the process of juristic reasoning and linking subsidiary rulings to their foundational principles; and second, highlighting the status of consensus among the legal evidences as a binding and definitive proof for establishing rulings. The research employs an inductive, analytical, and inferential methodology, by collecting relevant texts, analyzing them, and deriving the connections between them. The findings underline the central place of consensus among the legal evidences, as it constitutes a decisive proof upon which numerous jurisprudential branches are built. The study further reveals that Qāḍī ʿAbd al-Wahhāb’s commentary on the Risālah contains valuable juristic and legal-theoretical insights that emphasize his prominent position within the Mālikī school and his contribution to consolidating the methodology of takhrīj. The research concludes with key recommendations: the necessity of directing further scholarly attention to the works of Qāḍī ʿAbd al-Wahhāb, particularly his applied legal-theoretical contributions, as well as to the works of other Mālikī and non-Mālikī scholars. It also recommends re-examining Qāḍī ʿAbd al-Wahhāb’s writings through the lens of takhrīj al-furūʿ ʿalā al-uṣūl, as they contain rich methodological material that reveals the precision of his school in linking principles to branches. | ||
Keywords | ||
تخريج الفروع على الأصول، القاضي عبد الوهاب البغدادي، قاعدة الإجماع حجة، الأدلة الشرعية، الفقه المالكي. Takhrīj al-furūʿ ʿalā al-uṣūl; Qāḍī ʿAbd al-Wahhāb al-Baghdādī; consensus as proof; legal evidences; Mālikī jurisprudence | ||
Statistics Article View: 9 PDF Download: 4 |