Artistic and aesthetic features of Seljuk metal artifacts as a means of affirming identity in the design of three-dimensional models. "الخصائص الفنية والجمالية للمنتجات المعدنية في العصر السلجوقي كوسيلة تعكس الهوية في تصميم المنتجات ثلاثية الأبعاد." | ||
المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية | ||
Volume 21, Issue 21, June 2025, Pages 2894-2933 PDF (1.48 M) | ||
Document Type: أبحاث علمیة | ||
DOI: 10.21608/sjsep.2025.456426 | ||
Author | ||
Rafat Saleh Madani | ||
Product Design, College of Designs and Arts, Umm Al-Qura University, Makkah, Saudi Arabia | ||
Abstract | ||
The research is a continuation of the deepening of the researcher’s tendency to study and analyze in confirming identity for the design of three-dimensional models, where the researcher is exposed to industrial design Seljuk Metallic Artifacts with unique design patterns in their models and design formulations, puzzles, formulations that took legendary natural animal forms with private abstraction, Or the inclusion of these pieces with some animal and human parts in specific design topics, and the decoration of their surfaces with some royal scenes “such as hunting scenes, embodying the life of palaces and luxury, the presence of inscriptions for the name of the merchant, designer and collector, titles of nobles supporting the payment and support of these artistic metallic arts. In this way, the artistic metallic pieces of the Seljuk age, starting from the sixth century AH, were distinguished by a variety of materials, techniques, models, and design formulations, as well as decorative elements, calligraphic inscriptions, engineering drawings, vegetal papers, and anthropomorphic structures. This calls for the study and analysis of these metal art pieces in the Seljuk era as a source for creating real three-dimensional models through different materials and colors that contribute to emphasizing the Arab identity in general and Saudi Arabia for the design of three-dimensional models. Consistent with the increasing importance of the development of the times and the introduction of modern technology, materials, and new media, so that three-dimensional models become an effective means of communication based on (design, material, color) in dynamic formations that keep pace with the user audience and the development of the current era to communicate information visually. The designer's inspiration for the artistic and aesthetic values of Seljuk metalwork aims to underline a language full of excitement, suspense, and light and color dazzle, and it performs the task of influencing the audience through its anthropomorphic forms, and then interacting with it. This necessitates the export of solutions (the shape and structure of these Seljuk Metallic Artifacts, their manufacturing materials, their colors, and their external lines) in harmony with the era, in which visual rhythm plays a pivotal and essential role in expression. القيم الفنية والجمالية في القطع المعدنية السلجوقية لتأكيد الهوية في تصميم النماذج ثلاثية الأبعاد تمثل البحث استمرارًا للانغماس الباحث في دراسة وتحليل تأكيد الهوية لتصميم النماذج ثلاثية الأبعاد، حيث يتعرض الباحث لقطع المعدن السلجوقية ذات الأنماط التصميمية الفريدة في نماذجها وصياغاتها، ألغازًا، صيغ تأخذ أشكال حيوانية طبيعية أسطورية بتجريد خاص، أو إدراج هذه القطع مع بعض أجزاء الحيوان والإنسان في مواضيع تصميمية محددة، وتزيين سطوحها ببعض المشاهد الملكية "مثل مشاهد الصيد، تجسيد حياة القصور والفخامة، ووجود نقوش لاسم التاجر والمصمم والجامع، عناوين النبلاء داعمة للدفع والدعم لهذه الفنون المعدنية الفنية. بهذه الطريقة، تميزت القطع المعدنية الفنية في عصر السلجوقيين، بدءًا من القرن السادس الهجري، بمجموعة متنوعة من المواد والتقنيات والنماذج والصيغ التصميمية، بالإضافة إلى العناصر الزخرفية، والنقوش الخطية، والرسوم الهندسية، والأوراق النباتية، والهياكل الإنسانية. يستدعي ذلك الدراسة والتحليل لهذه القطع الفنية المعدنية في عصر السلجوقيين كمصدر لإنشاء نماذج ثلاثية الأبعاد حقيقية من خلال مواد مختلفة وألوان تساهم في التأكيد على الهوية العربية بشكل عام والسعودية خاصة لتصميم النماذج ثلاثية الأبعاد. يتماشى ذلك مع الأهمية المتزايدة لتطوير العصر وإدخال التكنولوجيا الحديثة والمواد ووسائط جديدة، بحيث تصبح النماذج ثلاثية الأبعاد وسيلة فعالة للتواصل استنادًا إلى (التصميم، المادة، اللون) في تكوينات ديناميكية تواكب جمهور المستخدمين وتطور العصر الحالي لتوصيل المعلومات بصورة بصرية. إلهام المصمم للقيم الفنية والجمالية لأعمال الحدادة السلجوقية يهدف إلى تسليط الضوء على لغة مليئة بالإثارة والتشويق وإشراق الضوء والألوان، وتقوم بمهمة التأثير على الجمهور من خلال أشكالها الإنسانية، ثم تفاعله معها. هذا يستلزم تصدير حلول (شكل وهيكل هذه القطع الفنية المعدنية السلجوقية، مواد تصنيعها، ألوانها، وخطوطها الخارجية) بانسجام مع العصر، حيث يلعب الإيقاع البصري دورًا أساسيًا وضروريًا في التعبير. | ||
Keywords | ||
العصر السلجوقي; التصميم ثلاثي الأبعاد; تصميم المنتجات; التصميم الصناعي | ||
Statistics Article View: 23 PDF Download: 10 |