SITES OF THE INDEPENDENT MADRASAS IN CAIRO FROM SALAH AL-DIN REIGN TO THE AYYUBID DYNASTY'S END: AN INDUCTIVE AND ANALYTICAL STUDY | ||
Journal of the General Union of Arab Archaeologists | ||
Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 02 October 2025 | ||
Document Type: Original Article | ||
DOI: 10.21608/jguaa2.2025.318362.1214 | ||
Authors | ||
Mohamed Hisham* 1; Ahmed Ameen* 2; Hamada Hagras3 | ||
1Master Researcher, Faculty of Archaeology, Fayoum University (Egypt) & Demonstrator Misr University for Science and Technology (MUST), (Egypt) | ||
2University of Sharjah | ||
3Assistant Professor of Archaeology, Fayoum University (Egypt) | ||
Abstract | ||
ABSTRACT مواقع المدراس الإسلامية المستقلة بمدينة القاهرة منذ وزارة صلاح الدين الأيوبي وحتى نهاية الدولة الأيوبية: دراسة استقرائية تحليلية [AR] كان للأيوبيين الفضل في تأسيس المدارس الفقهية بالديار المصرية، ويعزى ذلك لنشأة صلاح الدين ببلاد الشام، حيث تأثر بفكرة انتشار المدارس بها، فأراد أن يطبق تلك النماذج بمصر، وكان غرضها تحقيق عدة أهداف، منها: إعادة إحياء الفكر السني، ودحض الفكر الشيعي - صبغ هوية الدولة بالهوية السنية - إقامة منشآت دينية تحت رعاية الدولة لتدريس المذاهب الفقهية والحديث النبوي - توفير المنابر النظامية لشيوخ وقضاة المذاهب الفقهية. لقد حظيت مدينة القاهرة بالنصيب الأكبر من هذه المدارس، حيث بلغ عدد مدارسها نحو 31 مدرسة من أصل 43، غير أن المدارس المستقلة بلغ عددها 29 مدرسة، بينما هناك مدرستان كانتا ملحقتان بالمساجد. تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف مواقع المدارس المستقلة بمدينة القاهرة ما بين عامي 564هـ/1169م و 648هـ/1250م، حيث بلغت أهمية اختيار موقع المدرسة ما يعادل أهمية تشييدها، فحسن اختيار موضعها يضمن بقائها واستمرار وظيفتها وتحقيق أهدافها، والعكس صحيح، وبناء عليه فإن اختيار مواقع المدارس لم يأتِ صدفة، فمن خلال الاستقراء يتبين لنا أن اختيار مواقع المدارس كان يتم وفق ضوابط محددة، منها: اختيار مواضع مجاورة لمساجد، ومزارات لها مكانة في نفوس الناس، واختيار الشوارع والميادين الرئيسية والمميزة، واختيار مواضع كان بها منشآت فاطمية، وإنشاء مكانها مدارس، واختيار مواضع لا تكلف الدولة الكثير من النفقات. توصلت الدراسة لعدة نتائج منها: توضيح المناطق التي انتشرت بها المدارس بمدينة القاهرة، وأسباب الانتشار، وعرض الضوابط والمعايير في اختيار مواقع المدارس مع ذكر الشواهد الداعمة، كما أوضحت الدراسة بأن الموقع كان له دور مهم في تحقيق أهداف المدرسة، واستمرار وظيفتها لأطول فترة ممكنة، وقد حققت كل المدارس المحددة بالدراسة الهدف من بنائها، عدا مدرسة واحدة. [EN] The Ayyubids, under Salah Al-Din, played a significant role in establishing Madrasas in Egypt, aiming to strengthen Sunni thought and refute Shiite influence. Influenced by his upbringing in the Levant, Salah Al-Din sought to replicate the educational models he encountered there in Egypt. The primary objectives of these Madrasas included promoting Sunni identity, providing state-supported religious education, and offering regular platforms for Madrasas and judges. Cairo, the capital, became the focal point of these efforts and included 31 out of 43 Madrasas. However, only two of these were attached to mosques, while the others were independent institutions. The study tackled the period (564- 648 AH/1169-1250 AD) and explored the sites of these independent Madrasas, emphasising the importance of site selection for their long-term success. It was found that the choice of the sites was deliberate, based on criteria such as closeness to prestigious mosques, main streets, and squares, as well as the reuse of former Fatimid structures. These strategic choices were aimed at ensuring the Madrasas' survival and minimising state expenses. The study concluded that most Madrasas achieved their goals, with the site being a critical factor in their success. However, one Madrasah did not fulfil its construction objectives. | ||
Keywords | ||
Ayyubid Era; Cairo; Education; Islamic Sects; Madrasas; Salah al-Din; Sites | ||
Statistics Article View: 40 |