الخصائص السيكومترية لمقياس ضحايا التنمر في بيئة العمل لدى معلمي المرحلة الاعداديه | ||
مجلة العلوم التربوية - کلية التربية بقنا | ||
Volume 64, Issue 64 - Serial Number 1, August 2025, Pages 299-325 PDF (1.07 M) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/maeq.2025.457023 | ||
Abstract | ||
مستخلص البحث: هدف البحث الحالي إلى إعداد مقياس ضحايا التنمر في بيئة العمل لدى معلمي المرحلة الإعدادية والتحقق من خصائصه السيكومترية، حيث تكونت عينة البحث من (80)معلمًا، (40معلمًا، و40معلمة)، من معلمي المرحلة الإعدادية بإدارة إسنا التعليمية، ممن تراوحت أعمارهم ما بين(30- 45) عامًا، بمتوسط عمري (38,14) عامًا، وانحراف معياري (1,12)، وقد تم استخدام مقياس ضحايا التنمر في بيئة العمل(إعداد الباحثة)، كما استخدمت الأساليب الإحصائية التالية: معامل الاتساق الداخلي، معامل ألفا كرونباخ، وأظهرت النتائج إلى أن مقياس ضحايا التنمر في بيئة العمل لدى معلمي المرحلة الإعدادية يتمتع بدرجة مرتفعة من الصدق والثبات، ويصلُح للتطبيق بدرجة عالية من الثقة. الكلمات المفتاحية: الخصائص السيكومترية - ضحايا التنمر في بيئة العمل- معلمي المرحلة الإعدادية. Abstract The research aimed to prepare a scale for victims of the workplace bullying among middle school teachers and to verify its psychometric properties. The research sample consisted of (80) teacher (40 male and 40 female) middle school teachers in the Esna Educational Administration. Their ages ranged between (30-45) years, with mean age (m=38.14) years, and standard deviation (sd=1.12). The research adopted a scale of victims of the workplace bullying (prepared by the researcher). and the following statistical methods: internal consistency coefficient, Cronbach’s alpha coefficient. The results showed that the scale of victims of the workplace bullying of middle school teachers is highly validity and reliability,and it is appropriate for middle school teachers with a high degree of confidence. key words: Psychometric characteristics - victims of the workplace bullying - middle school teachers. | ||
Keywords | ||
الكلمات المفتاحية: الخصائص السيكومترية; ضحايا التنمر في بيئة العمل; معلمي المرحلة | ||
Statistics Article View: 10 PDF Download: 3 |