التنمية المهنية المستدامة لمعلمي المرحلة الإعدادية في ضوء التدريب الإلكتروني (دراسة ميدانية ( بمحافظه الأقصر ) | ||
مجلة العلوم التربوية - کلية التربية بقنا | ||
Volume 64, Issue 64 - Serial Number 1, August 2025, Pages 326-360 PDF (1.07 M) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/maeq.2025.457025 | ||
Abstract | ||
ملخص الدراسة هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على دور التدريب الإلكتروني في تحقيق التنمية المهنية المستدامة لمعلمى مدارس المرحلة الاعدادية، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفى وتم التطبيق باستخدام الاستبانة على عينة من معلمى المرحلة الاعدادية بمحافظة الاقصر وقوامها (300) مفردة ، وتوصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج من اهمها ، يقوم التدريب الالكترونى بتزويد المعلمين بمصادر المعلومات الحديثة في مجال التخصص بمتوسط حسابى وقدره ( 2.76) ، ويتيح فرص الاطلاع على الابحاث الحديثة في مجال التخصص ومعرفة المواقع التعليمية المتاحة على شبكة الانترنت بمتوسط وقدره ( 2.68) ، ومن حيث دوره في اكساب المهارات فانه يساعد المعلمين على تصميم صفحات تتعلق بالمقررت الدراسية بمتوسط وقدره ( 2.60) ، كما اتضح دوره في تعزيز الجانب السلوكى حيث انه يطور من الاداء السلوكى للمعلمين بمتوسط وقدره (2.61) ، وكانت من اهم المعوقات هى كثرة الاعباء المهنية التدريسية والادارية للمعلمين بمتوسط وقدره ( 2.65) ، وتوصلت الدراسة الى وضع تصور مقترح لدور التدريب الالكترونى في تحقيق التنمية المهنية المستدامة لمعلمى المرحلة الاعدادية . الكلمات المفتاحية : التدريب الالكترونى، التنمية المهنية المستدامة ، المرحلة الاعدادية Study Summary The current study aimed to identify the role of e-training in achieving sustainable professional development for middle school teachers. The study used the descriptive approach and was applied using a questionnaire on a sample of middle school teachers in Luxor Governorate consisting of (300) individuals. The study reached a set of results, the most important of which are: e-training provides teachers with modern information sources in the field of specialization with an arithmetic average of (2.76), and provides opportunities to view modern research in the field of specialization and to know the educational sites available on the Internet with an average of (2.68). In terms of its role in acquiring skills, it helps teachers design pages related to the curricula with an average of (2.60). Its role in enhancing the behavioral aspect was also evident, as it develops the behavioral performance of teachers with an average of (2.61). One of the most important obstacles was the abundance of professional teaching and administrative burdens for teachers with an average of (2.65). The study reached the position of A proposed vision for the role of e-training in achieving sustainable professional development for middle school teachers. Keywords: e-training, sustainable professional development, middle school | ||
Keywords | ||
الكلمات المفتاحية : التدريب الالكترونى; التنمية المهنية المستدامة; المرحلة الاعدادية | ||
Statistics Article View: 13 PDF Download: 6 |