التواصل اللفظي وتنمية مهارات اللغة التعبيريه لأطفال طيف التوحد | ||
مجلة العلوم التربوية - کلية التربية بقنا | ||
Volume 64, Issue 64 - Serial Number 1, August 2025, Pages 484-522 PDF (1.19 M) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/maeq.2025.457028 | ||
Abstract | ||
المستخلص: هدف البحث إلى بناء برنامج قائم على التواصل اللفظي لتنمية مهارات اللغة التعبيرية لأطفال طيف التوحد في الفئة العمرية من (7- 10) سنوات بمتوسط عمرى 8 سنوات، وتكونت عينة البحث من خمسة أطفال من اضطراب طيف التوحد، واشتملت على المواد والأدوات التالية؛ قائمة مهارات اللغة التعبيرية، والبرنامج المقترح القائم على التواصل اللفظي، وبطاقة ملاحظة مهارات اللغة التعبيرية، ومقياس ستانفورد، ومقياس جيليام وتوصل البحث إلى النتائج التالية : وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى(0.01) بين متوسطات رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لبطاقة ملاحظة مهارات اللغة التعبيرية لصالح التطبيق البعدي، كما أظهرت النتائج فاعلية البرنامج في تنمية مهارات اللغة التعبيرية لأطفال طيف التوحد، وأوصى البحث بضرورة التركيز على أطفال طيف التوحد من خلال وضع تصور مقترح لتنمية مهارات اللغة التعبيرية المناسبة لهم في المراحل العمرية المختلفة التي تساعدهم على التواصل والتفاعل الإيجابي مع الآخرين، وتكثيف البحوث والدراسات التي تسهم في تقديم برامج تربوية علاجية لهم بصورة أكبر لتنميتهم في الجوانب المختلفة ليكونوا أفردًا أكثر فاعلية في المجتمع. الكلمات المفتاحية: التوحد، اللغة التعبيرية، التواصل اللفظي. Abstract: The aim of the research was to build a program based on verbal communication to develop the expressive language skills of children with autism spectrum disorder in the age group of (7-10) years with an average age of 8 years. The research sample consisted of five children with autism spectrum disorder, and included the following materials and tools: Expressive language skills list, the proposed program based on verbal communication, the expressive language skills observation card, the Stanford scale, and the Gilliam scale. The research reached the following results: There were statistically significant differences at the level (0.01) between the average ranks of the scores of the children in the experimental group in the pre- and post-applications of the expressive language skills observation card in favor of the post-application. The results also showed the effectiveness of the program in developing the expressive language skills of children with autism spectrum disorder. The research recommended the need to focus on children with autism spectrum disorder by developing a proposed vision for developing expressive language skills appropriate for them at different age stages that help them communicate and interact positively with others, and intensifying research and studies that contribute to providing educational therapeutic programs for them to a greater extent to develop them in different aspects to be more effective individuals in society. Keywords: Autism, expressive language, verbal communication. | ||
Keywords | ||
الكلمات المفتاحية: التوحد; اللغة التعبيرية; التواصل اللفظي | ||
Statistics Article View: 14 PDF Download: 4 |