رؤية مقترحة لتفعيل دور معلمي مدرسة المستقبل في تنمية الوعي البيئي بالمرحلة الابتدائيه | ||
مجلة العلوم التربوية - کلية التربية بقنا | ||
Volume 64, Issue 64 - Serial Number 1, August 2025, Pages 694-757 PDF (1.96 M) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/maeq.2025.457033 | ||
Author | ||
نور الهدى احمد محمد حفني* | ||
حاصلة عل دكتوراه قسم اصول التربية - كلية التربية بقنا - جامعة جنوب الوادى | ||
Abstract | ||
مستخلص البحث: تعاظم الاهتمام بالحفاظ على البيئة وتنمية مفهوم التربية البيئة كتحدي كبير أمام عالم متغير، ويمكن تحقيق ذلك من خلال التعليم والتوعية؛ لذا أصبح دور المعلم بمدرسة المستقبل لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية في تطوير وتغذية المواقف أمرًا مهمًا من أجل رعاية البيئة وسلامتها، ولتحقيق التنمية المستدامة يجب أن يكون المعلمون والطلاب على وعي بالقضايا والتحديات البيئية ، ويهدف البحث الحالي إلى التعرف على الأسس النظرية لمدرسة المستقبل بالمرحلة الابتدائية، والقاء الضوء على الإطار المفاهيمي للوعي البيئي والتربية البيئية ، والوقوف على الدور التربوي لمعلمي مدارس المستقبل بالمرحلة الابتدائية في تنمية الوعي البيئي، وخلص البحث إلى تقديم رؤية تربوية مقترحه لتفعيل دور معلمي مدرسة المستقبل بالمرحلة الابتدائية في تنمية الوعي البيئي. الكلمات المفتاحية: مدرسة المستقبل – دور المعلم – الوعي البيئي-التربية البيئية. Abstract: The growing interest in preserving the environment and developing the concept of environmental education as a major challenge facing a changing world, and this can be achieved through education and awareness; therefore, the role of the teacher in the school of the future among primary school students in developing and nurturing attitudes has become important in order to care for the environment and its safety, and to achieve sustainable development, teachers and students must be aware of environmental issues and challenges. The current research aims to identify the theoretical foundations of the school of the future in the primary stage, shed light on the conceptual framework of environmental awareness and environmental education, and stand on the educational role of teachers of schools of the future in the primary stage in developing environmental awareness. The research concluded by presenting a proposed educational vision to activate the role of teachers of the school of the future in the primary stage in developing environmental awareness. Keywords: School of the future - the role of the teacher - environmental awareness - environmental education. | ||
Keywords | ||
الكلمات المفتاحية: مدرسة المستقبل; دور المعلم; الوعي البيئي-التربية البيئية | ||
Statistics Article View: 16 PDF Download: 9 |