برنامج قائم على التعليم المدمج لتنمية مهارات الطلاب معلمي اللغة العربية في تدريس مناهجها المطورة باستخدام نموذج الفصل المعكوس A program based on blended Instruction to develop the skills of Arabic language Student- teachers in teaching its developed curricula using the flipped classroom model | ||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||
Article 16, Volume 30, Issue 5 - Serial Number 1, May 2024, Pages 704-810 PDF (2.57 M) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/jsu.2024.457074 | ||
Author | ||
إيمان فتحي أحمد حسن* | ||
أستاذ مساعد المناهج وطرق تدريس اللغة العربية، كلية التربية، جامعة الإسكندرية | ||
Abstract | ||
يهدف هذا البحث إلى بناء برنامج قائم على التعليم المدمج؛ وقياس فاعليته في تنمية المكونين: المعرفي والأدائي للمهارات اللازمة للطلاب معلمي اللغة العربية لتدريس مناهجها المطورة باستخدام نموذج الفصل المعكوس، وطُبِق برنامج البحث على مجموعة من الطلاب معلمي اللغة العربية في كلية التربية، في جامعة الإسكندرية، واستُخدِم المنهج التجريبي، بتصميمه شبه التجريبي للمجموعتين الضابطة والتجريبية ذي الاختبار القبلي البعدي؛ لقياس فاعلية البرنامج في تنمية كل من المكونين: المعرفي، والأدائي للمهارات اللازمة للطلاب معلمي اللغة العربية لتدريس مناهجها المطورة باستخدام نموذج الفصل المعكوس؛ وسعيًا للإجابة عن أسئلة البحث حددت الباحثة مهارات الطلاب معلمي اللغة العربية اللازمة لتدريس مناهجها المطورة باستخدام نموذج الفصل المعكوس، ثم قاستها باختبارين أحدهما لقياس المكون المعرفي، والآخر لقياس المكون الأدائي للمهارات. (من إعداد الباحثة)، وطُبقت أدوات البحث قبليًا على مجموعتي البحث، ثم نفذ البرنامج على الطلاب معلمي المجموعة التجريبية، ثم طُبقت أدوات البحث بعديًا؛ سعيًا لمعرفة مدى فاعلية البرنامج، ورُصدت النتائج، التي أظهرت فاعليته في تنمية كل من المكونين المعرفي والأدائي للمهارات اللازمة للطلاب معلمي اللغة العربية لتدريس مناهجها المطورة باستخدام نموذج الفصل المعكوس؛ وبناءً عليه قُدِمت مجموعة مرتبطة من التوصيات والمقترحات. This research aims to build a blended learning-based program and measure its effectiveness in developing the cognitive and performance components of the necessary skills for student teachers of the Arabic language to teach its developed curricula using the flipped classroom model. The research program was applied to a group of Arabic language student teachers at the Faculty of Education, Alexandria University. The experimental method was used, with its quasi-experimental design for both the control and experimental groups, which included pre- and post-tests to measure the program's effectiveness in developing both the cognitive and performance components of the necessary skills for Arabic language student teachers to teach its developed curricula using the flipped classroom model. To answer the research questions, the researcher identified the necessary skills for Arabic language student teachers to teach its developed curricula using the flipped classroom model, then measured them with two tests: one to measure the cognitive component and another to measure the performance component of the skills. The research tools were applied pre-test to the two research groups. Then, the program was implemented on the student teachers of the experimental group. Afterward, the research tools were applied post-test to determine the program's effectiveness. The results, which showed its effectiveness in developing both the cognitive and performance components of the necessary skills for Arabic language student teachers to teach its developed curricula using the flipped classroom model, were recorded. Accordingly, a related set of recommendations and suggestions were presented. | ||
Keywords | ||
التعليم المدمج، مناهج اللغة العربية المطورة، نموذج الفصل المعكوس Blended Instruction; developed Arabic language curricula; flipped classroom model | ||
Statistics Article View: 24 PDF Download: 9 |