تصور مقترح لتحقيق ضمان الجودة والاعتماد بجامعات الجيل الرابع Aproposed Vision For Achieving Quality Assurance And Accreditation In Fourth- Generation Universities | ||
مجلة کلية التربية (أسيوط) | ||
Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 06 October 2025 | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/mfes.2025.401482.2229 | ||
Author | ||
نبيهة فتح الله احمد محمد فتح الله احمد* | ||
كلية التربية جامعة اسيوط | ||
Abstract | ||
مستخلص البحث هدف البحث الحالي التوصل إلى تصور مقترح لتحقيق ضمان الجودة والاعتماد بجامعات الجيل الرابع، وذلك من خلال مفهوم جامعات الجيل الرابع، وخصائصها، وأهدافها، والوظائف الأساسية لها، وتعرف معايير الجودة بجامعات الجيل الرابع من خلال المحورين الرئيسين الأول؛ القدرة المؤسسية فى جامعات الجيل الرابع، المحور الثانى: الفاعلية التعليمية فى جامعات الجيل الرابع . ثم تصور مقترح لتحقيق ضمان الجودة بجامعات الجيل الرابع، واستخدم البحث المنهج الوصفي لمناسبته لطبيعة الدراسة. وقد اختتم البحث بتصور مقترح لتحقيق ضمان الجودة والاعتماد بجامعات الجيل الرابع ؛ وذلك لتحقيق الأهداف المرجوة من البحث. Abstract The goal of the current research is to reach a proposed vision for achieving quality assurance and accreditation in fourth generation universities, through the concept of fourth generation universities, their characteristics, objectives, and basic functions.Quality standards for fourth generation universities are known through the first two main axes: Institutional capacity in fourth generation universities, the second axis: educational effectiveness in fourth generation universities. Then, conceive a proposal to achieve quality assurance in fourth generation universities, and the research used a descriptive approach to suit the nature of the study. The research concluded with a proposed vision for achieving quality assurance and accreditation in fourth generation universities.This is to achieve the desired goals of the research. Keywords: quality of education – fourth generation universities | ||
Keywords | ||
جودة التعليم; جامعات الجيل الرابع; ضمان الجودة والاعتماد | ||
Statistics Article View: 24 |