معوّقات تفعيل القيادة الإبداعيّة وسبل مواجهتها مدخل لتحقيق الاستغراق الوظيفيّ لدى معلّمي مرحلة التَّعليم الأساسيّ بمحافظة الغربيَّة | ||
مجلة تطوير الأداء الجامعى | ||
Volume 32, Issue 1 - Serial Number 45, October 2025, Pages 205-245 PDF (1.28 M) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/jpud.2025.368509.1285 | ||
Authors | ||
ريهام زهران* 1; محمد عطوة مجاهد2; أسماء الهادى ابراهيم3 | ||
1كلية التربية - جامعة المنصورة | ||
2قسم أصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة | ||
3قسم اصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة | ||
Abstract | ||
المستخلص هدف البحث الحاليّ رصد معوّقات تفعيل القيادة الإبداعيّة لتحقيق الاستغراق الوظيفيّ لدى معلّمي مرحلة التَّعليم الأساسيّ بمحافظة الغربيَّة، وتحديد سبل مواجهة هذه المعوّقات، واستخدم البحث المنهج الوصفىّ، ولتحقيق أهداف البحث استخدمت الباحثة الاستبانة كأداة لدراستها الميدانيّة، وقامت الباحثة بتطبيق الاستبانة على مديري ومعلّمي مؤسّسات مرحلة التّعليم الأساسيّ بمحافظة الغربيّة والبالغ عددهم (1308) مديرًا ومعلّمًا، وانتهى البحث إلى أبرز السّبل الّتي يمكن من خلالها مواجهة معوّقات تفعيل القيادة الإبداعيّة لتحقيق الاستغراق الوظيفيّ لدى معلّمي مرحلة التَّعليم الأساسيّ بمحافظة الغربيَّة، منها: مشاركة القرارات الاستراتيجيّة وأسبابها مع فريق العمل؛ لتعزيز التشاركيّة الّتي من شأنها توليد حلول وأفكار جديدة وغير مألوفة تسهم في الخروج بقرارات جيّدة ومبتكرة، وتصميم خطط تطوير شخصيّة ومهنيّة للقادة والمعلّمين على حدٍ سواء، تركّز على نقاط القوّة والاهتمامات، كالتّدريب على المهارات القياديّة أو الإبداعيّة، والاعتماد على خطة استراتیجیَّة تدعّم ظهور الإبداع القیاديّ داخل المؤسَّسة، وتقوم على وضع الھدف المرجوّ من خطة العمل في الاعتبار، حیث تُعرف بالرٌّؤیا المستقبلیَّة المثالیَّة، مع توضیح الاستراتیجیَّات الضّروریَّة لخطط العمل، والمیزانیَّات السنویَّة الفعَّالة والمتوافقة، ثمَّ الحثّ على تحقیق ھذه الرُّؤیا، ودعم الإدارات العليا للأنشطة الإبداعيَّة بالمؤسَّسات من خلال توفير التَّمويل الكافي بزيادة المخصَّص لبند الأنشطة ضمن الميزانيَّة الخاصَّة بالمؤسَّسة، والاهتمام بترسيخ مفهوم القيادة الإبداعيَّة، ومهاراتها لدى الخريجين، من خلال تضمينها بالمقرَّرات والمناهج، حتي يتمكَّنوا فيما بعد من تطبيقها على أرض الواقع، وإعطاء القيادات التَّربويَّة دورات تدريبيَّة وورش عمل – باعتبارها واجبًا وظيفيًا مستمرًا - عن القيادة الإبداعيَّة، ومهارات تطبيقها بأفضل وأبسط الأساليب، ووضع معايير للقيادة؛ لقياس مستوى الإبداع لديها بصورة دوريَّة. الكلمات المفتاحية: القيادة الإبداعية - الاستغراق الوظيفيّ للمعلّم- مؤسّسات مرحلة التَّعليم الأساسيّ بمحافظة الغربيَّة. Abstract The current research aimed to identify obstacles of creative leadership activation to achieve teachers of Gharbia governorate basic education schools job engagement, as well as to propose methods to confront these obstacles. This research used the descriptive method and used a questionnaire as the primary tool. The questionnaire was applied to (1,308) Gharbia governorate basic education schools’ directors and teachers. The research concluded with a set of key methods to confront the obstacles of creative leadership activation to achieve job engagement among teachers of Gharbia governorate basic education schools. These methods include Involving teams in strategic decision-making processes by transparently sharing decisions and their underlying rationale. This fosters collaboration, generates unconventional ideas and solutions, and contributes to innovative and effective outcomes, and designing personalized professional development plans for both leaders and teachers, focusing on strengthening leadership and creative skills through targeted training programs aligned with individual strengths and interests in addition Developing a strategic institutional framework that fosters creative leadership. This framework should emphasize a clear vision (articulated as an “ideal future goal”), actionable strategies, aligned annual budgets, and sustained efforts to realize this vision Securing senior management support for creative initiatives by allocating sufficient funding, specifically increasing budget allocations for creative activities within institutions as well as Integrating creative leadership concepts and skills into academic curricula to equip graduates with the ability to apply such principles in practical settings. And providing ongoing training workshops and courses for educational leaders as a mandatory professional duty. These programs should focus on simplifying and optimizing the application of creative leadership practices and finally Establishing measurable leadership standards to periodically assess and enhance the level of creative leadership within schools. Keywords: Creative leadership - teacher's Job Engagement - Gharbia Governorate Basic Education Schools | ||
Keywords | ||
القيادة الإبداعية; الاستغراق الوظيفيّ للمعلّم; مؤسّسات مرحلة التَّعليم الأساسيّ بمحافظة الغربيَّة; Job Engagement; Creative Leadership | ||
Statistics Article View: 21 PDF Download: 17 |