معوقات التنمية المهنية لمديري مدارس المرحلة الأساسية في فلسطين | ||
مجلة تطوير الأداء الجامعى | ||
Volume 32, Issue 1 - Serial Number 45, October 2025, Pages 247-266 PDF (948.18 K) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/jpud.2025.372618.1287 | ||
Authors | ||
أريج محمد أمين مصطفى* 1; صلاح الدين ابراهيم معوض; محمد السيد الاخناوي2 | ||
1كلية التربية جامعة المنصورة | ||
2جامعة المنصورة - كلية التربية - قسم أصول التربية | ||
Abstract | ||
ملخص البحث هدف البحث إلى الكشف عن واقع معوقات التنمية المهنية لمديري مدارس المرحلة الأساسية في فلسطين، ولتحقيق الهدف من البحث تم استخدام المنهج الوصفي، وقامت الباحثة بتطبيق استبانة على عينة من هذه المدارس، وقد توصل البحث إلى العديد من النتائج أهمها: أن الهدف العام من البحث هو إظهار أهم معوقات التنمية المهنية التي تواجه مديري ومديرات مدارس المرحلة الأساسية في فلسطين، والتي تتمثل في اقتصار برامج التنمية المهنية على برامج التدريب التقليدية، والافتقار إلى وجود خطة واضحة تهدف إلى تحسين المهارات التكنولوجية لدى المديرين، وقلة وجود الحوافز التشجيعية للإلتحاق ببرامج التنمية المهنية للمديرين، كما توصلت الدراسة إلى وجود معوقات أخرى مثل قلة وجود قاعدة بيانات تزود المسؤولين بما يحتاجه المديرون من تدريب، وتعارض الأوقات المخصصة لتنفيذ البرامج التدريبية مع أوقات عمل المدير في المدرسة. Abstract This study aims to identify the reality of the barriers to the professional development of basic school principals in Palestine. To achieve this objective, the researcher employed a descriptive methodology and administered a questionnaire to a sample of basic school. The study yielded several key findings, the most significant of which is that the general objective of the research is to highlight the major obstacles hindering the professional development of basic school principals in Palestine. These obstacles include the limitation of professional development programs to traditional training methods, the lack of a clear plan aimed at improving principals’ technological skills, and the insufficient incentives to encourage participation in professional development programs. Moreover, the study found other barriers, such as the absence of a comprehensive database that informs decision-makers about the training needs of principals, and scheduling conflicts between training program sessions and the principals’ working hours at school. | ||
Keywords | ||
معوقات; التنمية المهنية; مديري مدارس المرحلة الأساسية في فلسطين | ||
Statistics Article View: 15 PDF Download: 6 |