الإسهام النسبي للوظائف التنفيذية والإخفاق المعرفي في التنبؤ بالضيق النفسي لدى طلاب الجامعة | ||
مجلة الإرشاد النفسي | ||
Volume 83, Issue 2, August 2025, Pages 579-690 PDF (3.11 M) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/cpc.2025.457484 | ||
Authors | ||
محمود سعيد عطية إبراهيم1; أيمن حصافي عبد الصمد محمد2 | ||
1مدرس علم النفس التربوي كلية التربية- جامعة عين شمس | ||
2مدرس علم النفس التربوي كلية التربية النوعية- جامعة عين شمس | ||
Abstract | ||
المستخلص: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن علاقة كل من الوظائف التنفيذية والإخفاق المعرفي بالضيق النفسي لدى طلاب الجامعة، ودراسة الإسهام النسبي لكل من مؤشري الوظائف التنفيذية وأبعاد الإخفاق المعرفي في التنبؤ بالضيق النفسي، ومعرفة الفروق في المتغيرات الثلاثة باختلاف النوع (الذكور والإناث) والتخصص (علمي أدبي)، والكلية (التربية، والتربية النوعية)، وتكونت العينة من (1015) طالبًا وطالبة (148 ذكور و867 إناث) بمتوسط عمر (21.20) سنة وانحراف معياري (1.62) سنة، من كليتي التربية والتربية النوعية جامعة عين شمس، وطبق عليهم قائمة التقدير السلوكي للوظائف التنفيذية– نسخة البالغين (ARIEF-A) (إعداد/ Roth, et al., 2005)، واستبيان الإخفاق المعرفي(CFQ) (إعداد/ Broadbent, et al., 1982)، ومقياس الضيق النفسي (K10) (إعداد/ Kessler, et al., 2002)؛ وجميعهم من تعريب الباحثين، وأسفرت النتائج عن وجود علاقة موجبة دالة إحصائيًا بين كل من خلل الوظائف التنفيذية والإخفاق المعرفي بالضيق النفسي، وأظهر تحليل التباين الثلاثي وجود فرق دال إحصائيًا في خلل الوظائف التنفيذية تُعزي (للكلية، والتخصص)، وفي الإخفاق المعرفي تعُزى (للكلية، والنوع، والتخصص)، وفي الضيق النفسي تعُزى للنوع في تجاه الإناث، وعدم وجود فروق دالة تُعزى إلى التفاعلات بين النوع والكلية والتخصص، ونتج عن تحليل الانحدار التدريجي أربعة نماذج كشفت عن إمكانية التنبؤ بالضيق النفسي من مؤشري الوظائف التنفيذية، وبعدي ضعف الذاكرة وتشتت الانتباه من الإخفاق المعرفي، وبلغت قيمة التباين المفسر (%36.1)، بينما بلغت (36.77%) في نموذج الانحدار المتعدد باستخدام Minitab 22.3.1 بإضافة متغيرات صورية (الكلية، والنوع). الكلمات المفتاحية: الوظائف التنفيذية، الضيق النفسي، الإخفاق المعرفي. The Relative Contribution of Executive Functions and Cognitive Failure in Predicting Psychological Distress among University Students Dr. Mahmoud Said Attia Ibrahim Dr. Ayman Hasafy Abd El-Samad Mohamed Lecturer of Educational psychology Faculty of Education- Ain Shams University mahmoudatia@edu.asu.edu.eg Lecturer of Educational psychology Faculty of Specific Education- Ain Shams University Dr.ayman.hasafy@sedu.asu.edu.eg Abstract: The current study aimed to investigate the relationship between executive functions and cognitive failures with psychological distress among university students. It also examined the relative contribution of executive function indicators and the dimensions of cognitive failures in predicting the total score of psychological distress, as well as to examine differences in the three variables according to gender (male/female), academic specialization (scientific/literary), and college (Faculty of Education / Faculty of Specific Education). The sample consisted of 1,015 students (148 males and 867 females) with a mean age of 21.20 years and a standard deviation of 1.62 years, from the Faculties of Education and Specific Education at Ain Shams University. The study applied the Behavior Rating Inventory of Executive Function–Adult Version (ARIEF-A) (prepared by Roth et al., 2005), the Cognitive Failures Questionnaire (CFQ) (prepared by Broadbent et al., 1982), and the Kessler Psychological Distress Scale (K10) (prepared by Kessler et al., 2002); all instruments were adapted into Arabic by the researchers. The results revealed a statistically significant positive correlation between executive function deficits and cognitive failures with psychological distress. Three-way ANOVA showed statistically significant differences in executive function deficits attributed to faculty and major, differences in cognitive failures attributed to faculty, gender, and major, and differences in psychological distress attributed to gender, favoring females, with no significant interaction effects among gender, faculty, and major. Stepwise regression yielded four models showing that executive function indices and the memory lapses and attention distraction dimensions of cognitive failures significantly predicted psychological distress, explaining 36.1% of the variance; multiple regression using Minitab 22.3.1 with dummy variables (faculty, gender) increased explained variance to 36.77%. Key words: Executive Functions (EF)/ Psychological Distress (PD)/ and Cognitive Failure (CF)/ University students. | ||
Keywords | ||
الوظائف التنفيذية; الضيق النفسي; الإخفاق المعرفي. - Executive Functions (EF)/ Psychological Distress (PD)/ and Cognitive Failure (CF)/ University students | ||
Statistics Article View: 30 PDF Download: 15 |