التحصين من الجرائم | ||
مجلة علوم اللغة والأدب | ||
Article 25, Volume 16, Issue 16, October 2025, Pages 393-425 PDF (734.18 K) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/mala.2023.236821.1244 | ||
Author | ||
صفاء عبدالعزيز* | ||
كلية الآداب ـ جامعة المنيا | ||
Abstract | ||
إن غاية الإسلام في مواجهة الجريمة هي تحقيق مصالح الخلق، والناظر لأحكام الشريعة يجد أنها استهدفت مصالح الخلق، والتي ترجع في مجملها إلى كليات تندرج ضمنها سائر المصالح الإنسانية وهي: (حفظ النفس، حفظ الدين، حفظ العقل، حفظ النسل، حفظ المال)، والعقاب على الجرائم في الإسلام استهدف حفظ هذه الكليات الخمس، بإقامة الحدود، والقصاص يتم تحصين النفس البشرية؛ فبالقصاص تحصن الأنفس، وبإقامة حد الزنا، والقذف تحصن الأعراض، وبإقامة حد السرقة تحصن الأموال، وبإقامة حد الخمر تحصن العقول، وبإقامة حد الحرابة يحصن الأمن، وبإقامة الحدود كلها يحصن الدين كله، وتحصن الجماعة، والمجتمع، بل والحياة كلها، حيث أن التحصين من الجرائم يكون بإقامة الاحكام الشرعية، وتنفيذها ففيها زجر لكل خبيث. Summary: The objective of Islam in confronting crime is to achieve the interests of individuals. Anyone who examines the provisions of Sharia provisions will find that they target the interests of individuals, which are due in their entirety to comprehensive interests within which all other human interests fall, which are: (preserving the soul, preserving religion, preserving the mind, preserving lineage, preserving money). Punishment for crimes in Islam aims to preserve these five comprehensive interests by implementing the punishments and retaliation. Thus, human soul is protected. By retaliation, souls are protected. By implementing the punishment for fornication and slander, the human soul is protected. By implementing the punishment for theft, the money is protected. | ||
Keywords | ||
التحصين; من; الجرائم | ||
Statistics Article View: 18 PDF Download: 4 |