دوافـع استخـدام معلمــي اللغـة العــربيــــة برامج التواصـل الاجتماعي وأثرها على نموهـم المهنـي Motives for Arabic Language Teachers' Use of Social Media Platforms and Their Impact on Their Professional Development | ||
مجلة البحوث التربویة والنوعیة | ||
Article 3, Volume 36, Issue 36.2, October 2025, Pages 55-107 PDF (1.62 M) | ||
Document Type: بحوث | ||
DOI: 10.21608/jeor.2025.457877 | ||
Authors | ||
عبدالله جبره; عبدالرحمن مسلمي | ||
تعليم جازان | ||
Abstract | ||
هَدَفَ البحثُ الحالي إلى تعرُّف دوافع معلمي اللغة العربية لاستخدام برامج التواصل الاجتماعي وأثر ذلك على نموهم المهني؛ ولتحقيق ذلك استخدم الباحث المنهج الوصفي لملاءمته لطبيعة البحث القائم على وصف الظاهرة وصفاً دقيقاً، وأعد الباحث أداتين تمثلت في مقياس لتحديد الدوافع (المعرفية، والوجدانية، والسلوكية)، واستبيان لمعرفة أثر استخدام برامج التواصل الاجتماعي على النمو المهني، وتم اختيار عينة البحث عشوائيا بلغ عددها (120) معلمًا من جميع المراحل الدراسية بمحافظة صبيا، وطبق الباحث الأداتين التي خَلُصت إلى تفوق الدوافع الوجدانية كأعلى الدوافع استخداما لبرامج التواصل الاجتماعي بوزن نسبي (85)، في حين حققت الدوافع السلوكية أعلى معامل ارتباط مع النمو المهني بمقدار (0.39)، بينما جاء تأثير برامج التواصل الاجتماعي بدرجة عالية على النمو المهني بوزن نسبي (89.9)، ولم تحقق استجابات عينة البحث (المتعلقة بالدوافع والنمو المهني) تبعًا لمتغيرات (المؤهل العلمي- سنوات الخدمة– البرامج المستخدمة – المرحلة التعليمية – نوع التأهيل) أي فروق دالة إحصائيا على مقياس الدوافع واستبانة النمو المهني، ما عدا (المؤهل العلمي) الذي أثبت وجود فروقا دالة إحصائيا عند مستوى (0.01) بين متوسطات استجابات عينة البحث المتعلقة بدوافع المعلمين. The present paper aims to identify the motivations of Arabic teachers to use social communication programs and their impact on professional growth. To achieve this، the researcher used the descriptive approach due to its appropriateness of the nature of search which is based on the description of the phenomenon accurately. The researcher prepared two tools represented in a scale to determine the (knowledge, emotional and behavioral) motives and a questionnaire to determine the impact of using the social media programs on professional growth. The research sample has been selected randomly and numbered (120) teachers from all academic grades at Sabya province. The researcher applied both tools which concluded the superiority of emotional motives as the highest motive that uses social media programs with a relative weight (85), while behavioral motives achieved the highest correlation coefficient with professional growth by (0.39), while the impact of social media programs came with a high degree of professional growth at relative weight (89.9). The research sample responses (related to the motives and professional growth) depending on the variables (Qualification - years of service - programs used - educational grade - specialization) did not achieve any differences statistically significant according to the scale of motives and questionnaire of professional growth except (qualification), which proved the existence of significant differences at the level (0.01) between the mean sample responses about the motives of teachers. | ||
Keywords | ||
الكلمات المفتاحية: دوافع المعلمين; برامج التواصل الاجتماعي; النمو المهني Keywords: motives of teachers; Social media programs; professional growth | ||
Statistics Article View: 7 PDF Download: 2 |