فاعلية استخدام تطبيق تعلم اللغة الإنجليزية في التحصيل الدراسي وفي تكوين الاتجاه نحو تعلم اللغـة الإنجليزيـة لدى طـلاب الصف الثالـث الثانوي بجـدة The application of learning the English language affects the academic achievement and strictness towards learning the English language among third grade students until it reaches seriously | ||
مجلة البحوث التربویة والنوعیة | ||
Article 5, Volume 36, Issue 36.2, October 2025, Pages 141-189 PDF (1.25 M) | ||
Document Type: بحوث | ||
DOI: 10.21608/jeor.2025.457879 | ||
Authors | ||
محمد القرني; بدر السليمان | ||
كليـة التربيـة - جـامعـة المـلك عبـد العزيز | ||
Abstract | ||
هدفت الدراسة الحالية بشكل رئيسي إلى التعرف على فاعلية استخدام تطبيق تعلم اللغة الإنجليزية في التحصيل الدراسي لدى طلاب المرحلة الثانوية، وفي تكوين الاتجاه لديهم نحو تعلم اللغة الإنجليزية. كما تسعى الدراسة إلى مناقشة أهمية تطبيق وتبني تقنيات التعلم الحديثة، ودوره في زيادة التحصيل الدراسي للطلاب. ولتحقيق أهداف الدراسة اتبعت الدراسة المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي. وتمثلت أدوات الدراسة في الاختبار التحصيلي ومقياس لقياس اتجاهات الطلاب نحو تعلم اللغة لإنجليزية. تم تطبيق أدوات الدراسة على عينة بلغ حجمها 60 طالبا من طلاب الصف الثالث الثانوي، قسمت في مجموعتين أحدهما تجريبية والأخرى ضابطة. وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها: أظهرت الدراسة أن هناك فروقاً ذات دلالة إحصائية عند مستوى المعنوية (0.05) بين درجات تحصيل طلاب الصف الثالث بالمرحلة الثانوية في المجموعة التجريبية مقابل الطلاب في المجموعة الضابطة في الاختبار البعدي للتحصيل الدراسي، وذلك لصالح طلاب لمجموعة التجريبية. كما بينت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى المعنوية (0.05) بين متوسطي المجموعة التجريبية في القياس القبلي والبعدي في اختبار التحصيل الدراسي. وهذا يعني أنه عند تدريس طلاب المجموعة التجريبية باستخدام تطبيق تعلم اللغة الإنجليزية يتضح أن هناك تحسن ملحوظ في درجات طلاب المرحلة الثانوية في المجموعة التجريبية، وفي ذات السياق، بينت النتائج أن هناك فاعلية وأثر بنسبة 44% لاستخدام تطبيق تعلم اللغة الإنجليزية في زيادة التحصيل لدى الطلاب، مما يدعم أهمية تطبيق واستخدام التطبيقات التقنية الحديثة في تعلم اللغة الإنجليزية. بالإضافة إلى ذلك بينت الدراسة أن هناك فروقاً ذات دلالة إحصائية عند مستوى المعنوية (0.05) بين اتجاهات طلاب الصف الثالث بالمرحلة الثانوية في المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في الاختبار البعدي لقياس اتجاهات الطلاب نحو تعلم اللغة الإنجليزية. كما أشارت النتائج أن الفروق معنوية لصالح طلاب المجموعة التجريبية. وقد أوصت الدراسة أهمية تشجيع المعلمين للطلاب على استخدام التقنيات التعليمية مثل تطبيق تعلم اللغة الإنجليزية. ضرورة دعم المدارس بالفصول الافتراضية بحيث تكون مزودة بخدمات إنترنت عالية السرعات، لتساعد الطلاب على التفاعل والتواصل مع المعلم من خلال تطبيق تعلم اللغة الإنجليزية. كما يمكن للطلاب التواصل فيما بينهم لتعزيز ثقتهم في التطبيق. The main objective of this study is to examine the effectiveness of using the application of learning English language to the secondary school student's academic achievement and in constructing their attitudes towards the study of English language. To achieve the study objectives, the experimental quasi design has been used. The academic achievement test and survey questionnaire were used for data collection from the sample of the study, composed of experimental and control groups. Data analysis concluded with a set of findings: the study detects that, there is statistically significant variations in the academic achievement between the experimental and control group in the post- test to the side of experimental group. In addition to that, the study found that, there are statically significant variations at a significant level (0.05) the students in experimental group in post-test scores and pre-test scores, and positive to the side of the post-test. Moreover, the results reveal that, there is an effectiveness and impact at 44% to the use of the application of learning English language on the increase of academic achievement, which support the important of using the newest technologies in English language learning. Additionally, the results found that, there are statistically significant variations in the attitudes of the third-year students in the secondary phase, the experimental group and control group in the post –test, to measure their attitudes towards learning English language, and the variations positively to the benefit of the experimental group. Finally, the study, recommended that, it is important for teachers to encourage students to learn English language, using the recent technologies such as the English language application, and also it is necessary to provide the school with virtual classes, provided with Internet services with high speeds that help students to interact and communicate with teachers, in addition to communicate with each other to enhance their trust on the application | ||
Keywords | ||
الكلمات المفتاحية: تطبيق تعلم اللغة الإنجليزية; التحصيل; تكوين الإتجاه.Keywords: English learning application; attainment - direction formation | ||
Statistics Article View: 5 PDF Download: 2 |