دور منصـة مدرستـي في تنمية المهـارات الرقميــة لدى معلمات المرحلة الثانوية في مدينة الرياض مـــن وجهـــه نظــــر المعلمـــات The Role of the Madrasati Platform in Developing the Digital Skills of Secondary School Teachers in the City of Riyadh from the Teachers’ Point of View | ||
مجلة البحوث التربویة والنوعیة | ||
Article 8, Volume 36, Issue 36.2, October 2025, Pages 279-331 PDF (1.48 M) | ||
Document Type: بحوث | ||
DOI: 10.21608/jeor.2025.457887 | ||
Authors | ||
ندى الزهراني; عبير الشويعر | ||
جامعة الامام محمد بن سعود الاسلامية | ||
Abstract | ||
هدفت الدراسة إلى التعرف على دور منصة مدرستي في تنمية المهارات الرقمية لدى معلمات المرحلة الثانوية في مدينة الرياض، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي المسحي، واتخذت الاستبانة أداة لها في جمع المعلومات والبيانات، وتكون المجتمع من جميع معلمات المرحلة الثانوية في المدارس الحكومية في مدينة الرياض والبالغ عددهن (7927) معلمة، حيث تشكلت عينة الدراسة من (364) معلمة، وتم اختيارهن بالطريقة العشوائية، وكانت من أبرز نتائج الدراسة: أن معلمات المرحلة الثانوية (موافقات بشدة) على أن منصة مدرستي ساعدت في تنمية المهارات الرقمية لديهن، وكان من أبرز المهارات: جدولة الدروس الافتراضية المتزامنة وغير المتزامنة، وإنشاء وجمع بيانات ونتائج الاختبارات الإلكترونية. أن معلمات المرحلة الثانوية (موافقات بشدة) على أن من معوقات تنمية المهارات الرقمية في منصة مدرستي: ضعف الإنترنت في المدراس، بالإضافة الى عدد من المعوقات التي تم الموافقة، عليها وكان من أبرزها: عدم وجود وقت كافٍ للمعلمة لتنمية المهارات الرقمية بسبب العبء الوظيفي، وعدم وجو دعم تقني مباشر لحل مشكلات المنصة. أن معلمات المرحلة الثانوية (موافقات بشدة) على أن من مقترحات تنمية المهارات الرقمية في منصة مدرستي: توفير بنية تحتية تقنية لتساعد المعلمات على تطبيق المهارات الرقمية من خلال المنصة، بالإضافة الى عدد من المقترحات التي تم الموافقة عليها، وكان من أبرزها: توفير أجهزة حاسب في المدراس لكل معلمة محمل عليها أحدث التطبيقات الرقمية في التعليم، وتوفير دعم تقني مباشر لحل مشكلات المنصة. The study aimed to identify Madrasati platform role in developing the digital skills of secondary school teachers in the city of Riyadh. The study relied on the descriptive survey method, and used the questionnaire to collect information and data. The population consisted of all secondary school teachers in public schools in Riyadh, who numbered (7,927) teachers. The study sample consisted of (364) female teachers who were selected randomly. Among the most prominent results of the study were: -Secondary school teachers (strongly agreed) that the Madrasati platform helped develop their digital skills, and the most prominent skills were: scheduling synchronous, asynchronous virtual lessons, creating and collecting data and results of electronic tests. -Secondary school teachers (strongly agree) that one of the obstacles to develop digital skills on the Madrasati platform is: weak internet in schools, in addition to a number of obstacles that were approved, the most prominent were: the lack of sufficient time for the teacher to develop digital skills due to the job burden and there is no direct technical support to solve platform problems. -Secondary school teachers (strongly agree) that among the proposals for developing digital skills on the Madrasati platform: providing technical infrastructure to help teachers apply digital skills, in addition to a number of proposals that were approved, the most prominent were: providing devices, a computer in schools for each teacher, loaded with the latest digital applications in education, and providing direct technical support to solve platform problems. | ||
Keywords | ||
الكلمات المفتاحية: منصة مدرستي، المهارات الرقمية، معلمات المرحلة الثانويةKeywords: Madrasati platform; digital skills; secondary school teachers | ||
Statistics Article View: 6 PDF Download: 2 |