Effectiveness of Using Blackboard in EFL Saudi Secondary Schools فعاليـة استخدام البــلاك بورد في المـدارس الثانويـة السعـوديـة للغــة الإنجليــزيــة كلغـــة أجنبيــة | ||
مجلة البحوث التربویة والنوعیة | ||
Article 9, Volume 36, Issue 36.2, October 2025, Pages 1-16 PDF (367.07 K) | ||
Document Type: بحوث | ||
DOI: 10.21608/jeor.2025.457892 | ||
Author | ||
Sarah Aldossari | ||
جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية كلية اللغات والترجمة قسم اللغة الإنجليزية | ||
Abstract | ||
Blackboard remains one of the most effective approaches that the educational sector in different countries has had to assimilate. Countries such as Saudi Arabia have notably incorporated the use of different types of blackboards in their learning institutions with the primal focus of ensuring that the aspect of education is enriched. Furthermore, according to researchers such as Bradford et al. (2007), the idea of integrating the use of various blackboard within the learning institutions have significantly helped in ensuring that language learning, especially in EFL Saudi Secondary Schools, is enhanced. This study explores the effectiveness of Blackboard tools, particularly Blackboard Collaborate, in enhancing reading and overall learning in EFL Saudi secondary schools. Data were sourced primarily from peer-reviewed journals that examined Blackboard’s role in improving various aspects of education, including studies by Heirdsfield et al. (2011), Al-Otaibi (2017), Katsifli (2010), Riley (2013), Cernusca (2008), and Muttappallymyalil et al. (2016). These works were selected based on the credibility of their evidence and relevance to the research theme. Findings indicate that Blackboard platforms not only enrich instruction and facilitate learner–teacher interaction but also provide cost-effective, flexible, and socially engaging learning environments. The integration of Blackboard Collaborate into EFL classrooms in Saudi Arabia is therefore recommended, as it has the potential to expand access to education, foster student engagement, and support lifelong learning while contributing to the overall development of the country’s educational landscape. يُعَدّ البلاك بورد أحد أكثر الأدوات التكنولوجية فعالية التي تبنتها القطاعات التعليمية عالميًا. وفي المملكة العربية السعودية، كان لدمجه في المدارس الثانوية أثر بارز في إثراء عملية التعليم والتعلم. ووفقًا لـ Bradford وآخرين (2007)، فقد أسهم اعتماد منصات البلاك بورد بشكل أساسي في دعم تعلم اللغات، ولا سيما في سياقات تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية (EFL). تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف فاعلية أدوات البلاك بورد – وبشكل خاص Blackboard Collaborate – في تعزيز مهارات القراءة والتعلم بوجه عام في المدارس الثانوية السعودية. وقد استندت الدراسة إلى مجموعة من الأبحاث المحكمة، منها أبحاث Heirdsfield وآخرين (2011)، وAl-Otaibi (2017)، وKatsifli (2010)، وRiley (2013)، وCernusca (2008)، وMuttappallymyalil وآخرين (2016)، والتي تم اختيارها بناءً على مصداقيتها وارتباطها بموضوع البحث. وتشير النتائج إلى أن البلاك بورد يثري العملية التعليمية، ويعزز التفاعل بين المعلم والمتعلم، ويوفر بيئات تعلم مرنة وفعّالة من حيث التكلفة وأكثر تفاعلية اجتماعيًا. وبناءً على ذلك، توصي الدراسة بدمج Blackboard Collaborate في فصول اللغة الإنجليزية بالمدارس الثانوية السعودية، لما له من دور في تعزيز تفاعل الطلاب، وتوسيع فرص الوصول إلى التعليم، ودعم التعلم مدى الحياة، بما يسهم في تطوير المشهد التعليمي الوطني. | ||
Keywords | ||
Keywords: Saudi EFL students؛ Blackboard؛ e-learning؛ LMS؛ learning environment؛ motivation؛ Saudi Arabia الكلمات المفتاحية: طلاب اللغة الإنجليزية في السعودية; البلاك بورد; التعلم الإلكتروني; نظام إدارة التعلم (LMS); بيئة التعلم; الدافع | ||
Statistics Article View: 6 PDF Download: 1 |