سيميولوجيا الفضاء مقاربة للأنساق الثقافية في معلقة امرئ القيس | ||
المجلة العلمية کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنين | ||
Volume 13, Issue 19, September 2025, Pages 478-515 PDF (1.27 M) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/jafd.2025.458115 | ||
Author | ||
مازن بن محمد مريسي الحارثي* | ||
أستاذ الأدب والبلاغة والنقد المشارك بجامعة الطائف | ||
Abstract | ||
تتناول هذه الدراسة الفضاء الزمكاني في معلقة امرئ القيس من منظور سيميولوجي، حيث تسعى إلى تفكيك أنساق المكان والزمان، ورصد دورهما في تشكيل التجربة الشعرية للشاعر والهوية الثقافية للنص. وتنطلق من فرضية أن المكان في المعلقة ليس مجرد إطار جغرافي، بل يشكل في ذاته "ذاكرة ثقافية" تختزن التحولات السياسية والاجتماعية المرتبطة بضياع ملك الأب، وسعي الابن إلى استعادته. أما الزمن فيظهر مزدوجًا: زمن حكائي يخضع للترتيب المنطقي للأحداث، وزمن نفسي يقوم على التداعي الحر واستعادة الماضي في لحظة إبداعية، إظهارا لتحوّلية النص الشعري إلى ساحة صراع رمزية بين سلطة الماضي والبحث عن سلطة بديلة. كما يبرز تحليل فضاءات الطلل، الليل، الفرس، والمطر بوصفها رموزًا متداخلة تتكامل في بناء قصيدة دائرية تبدأ وتنتهي بالبكاء، وبذلك تحاول الدراسة الكشف عن أن معلقة امرئ القيس ليست فقط نصًا شعريًا جاهليًا، بل هي بنية دلالية وانفعالية تعكس جدلية المكان والزمان في تشكيل الوعي الشعري والثقافي في الخطاب الشعري لما قبل الإسلام. وقد رصدت هذه الدراسة "الأنساق الثقافية" المتضمَّنة في النص، وهي خمسة أنساق تمثل في مجملها "الثورة المضادة" لدى الشاعر: نسق الخصب (الحب/الحياة)، نسق التضحية/الدم، نسق المحرّم/القطيعة مع الأعراف، نسق الفطم/الانفصال، نسق المتعة/اللذة، وترتبط هذه الأنساق مجتمعة بالبحث عن سلطة مفقودة.. واعتمدت الدراسة في منهجها على المنهج السيميولوجي تنظيريا، مع التركيز تطبيقيا على جانبين تطبيقيين فيه وهما: الانفعالي والنسقي، حيث تنطلق الدراسة من تحليل العلامة، وتستحضر الأهواء والانفعالات، في مجاولة لترتيب النص ضمن أنساق ثقافية تُبرز علاقة امرئ القيس بالمكان (الطلل، المطر، الليل) والزمن (الماضي/الحاضر/المستقبل النفسي) في إطار جدلية السلطة والذاكرة. This study examines the spatio-temporal space in Imru’ al-Qays’s Mu‘allaqa from a semiological perspective, seeking to deconstruct the patterns of space and time and to explore their role in shaping the poet’s experience and the cultural identity of the text. The study is based on the premise that space in the Mu‘allaqa is not merely a geographical framework but rather a “cultural memory” that preserves the political and social transformations associated with the loss of the father’s kingdom and the son’s attempt to regain it. Time appears in two dimensions: narrative time, which follows the logical sequence of events, and psychological time, which unfolds through free association and the recollection of the past in a creative moment. This duality reveals the poem as a symbolic arena of conflict between the authority of the past and the search for an alternative authority. The analysis highlights the ruins, the night, the horse, and the rain as interwoven symbols that construct a circular structure beginning and ending with lamentation. Thus, the Mu‘allaqa is not merely a pre-Islamic poem, but a semantic and affective structure that reflects the dialectic of space and time in shaping pre-Islamic poetic and cultural consciousness. The study identifies five cultural patterns representing the poet’s “counter-revolt”: fertility (love/life), sacrifice/blood, taboo/breach of norms, rupture/separation, and pleasure/desire. These patterns collectively reflect the pursuit of lost authority. Methodologically, the research adopts semiology in theory and applies it through two practical dimensions: the affective and the cultural-pattern approach. It analyzes signs, engages emotions and passions, and reorganizes the text within cultural frameworks that reveal Imru’ al-Qays’s relation to space (ruins, rain, night) and time (past, present, psychological future) within the dialectic of power and memory. | ||
Keywords | ||
الكلمات المفتاحية: الفضاء الزمكاني- امرؤ القيس- السيميولوجيا- الزمن النفسي- أنساق الثورة المضادة. Keywords:Spatio-temporal space; Imru’ al-Qays; Semiology; Psychological time; Counter-revolt cultural patterns | ||
Statistics Article View: 15 PDF Download: 6 |