مستوى معرفة واستخدام معلمي ومعلمات صعوبات التعلم لاستراتيجية القراءة المتكررة لتحسين الطلاقة القـرائيـة لـدى الطلبـة فـي منطقـة عســيرThe Level of Knowledge and Use of the Repeated Reading Strategy by Learning Disabilities Teachers to Improve Reading Fluency among Students in the Asir Region | ||
مجلة التربية الخاصة والتأهيل | ||
Article 6, Volume 22, Issue 71.2, July 2025, Pages 155-199 PDF (1.2 M) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/sero.2025.458152 | ||
Author | ||
ريم العنزي | ||
جـــامعـــة المــــلك خــــالـــــــد | ||
Abstract | ||
هدفت هذه الدراسة إلى تعرف مستوى معرفة واستخدام معلمي ومعلمات صعوبات التعلم لاستراتيجية القراءة المتكررة لتحسين الطلاقة القرائية لدى الطلبة في منطقة عسير، ولتحقيق ذلك تم تطبيق المنهج الوصفي المسحي من خلال تصميم استبانة طبقت على (54) من معلمي ومعلمات صعوبات التعلم، وأظهرت نتائج الدراسة معرفة المعلمين والمعلمات باستراتيجية القراءة المتكررة بدرجة كبيرة، وإلى مستوى استخدام متوسط للاستراتيجية لتحسين الطلاقة القرائية لدى الطلبة، كما أظهرت الدراسة عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين أفراد العينة تعزى لمتغيري المؤهل العلمي وسنوات الخبرة على محوري المعرفة والاستخدام، وكذلك عدم وجود فروق دالة إحصائيًا لمتغير الجنس فيما يتعلق بمحور المعرفة، بينما ظهرت الفروق لصالح الإناث بالنسبة لمتغير الجنس فيما يخص محور الاستخدام. This study aimed to identify the level of knowledge and use of the repeated reading strategy by teachers of students with learning disabilities to improve reading fluency among students in the Asir region. To achieve this, the descriptive survey method was employed through the design of a questionnaire administered to 54 male and female teachers of students with learning disabilities. The results showed that the teachers had a high level of knowledge about the repeated reading strategy, while their level of use of the strategy to improve reading fluency was moderate. The study also revealed no statistically significant differences among the sample members attributable to the variables of academic qualification and years of experience regarding both knowledge and use. Additionally, there were no statistically significant differences related to gender regarding knowledge, while differences appeared in favor of females in terms of use. | ||
Keywords | ||
الكلمات المفتاحية: معلمي ومعلمات صعوبات التعلم، استراتيجية القراءة المتكررة، الطلاقة القرائية.Keywords: Learning disabilities teachers; repeated reading strategy; reading fluency | ||
Statistics Article View: 4 PDF Download: 2 |