تصميم مستوى العرض المُجسم (عميق – سطحي – بارز– متعدد) داخل الفيديو التعليمي ثلاثي الأبعاد ببيئة تعلم إلكتروني وأثره على تنمية التحصيل والانتباه الانتقائي البصري والقدرة المكانية لدى طلاب تكنولوجيا التعليم | ||
تکنولوجيا التعليم: سلسلة دراسات وبحوث | ||
Volume 34, Issue 12, December 2024, Pages 3-126 PDF (3.23 M) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/tesr.2024.458164 | ||
Author | ||
وليد محمد عبد الحميد دسوقي* | ||
أستاذ مساعد تكنولوجيا التعليم كلية التربية النوعية – جامعة عين شمس | ||
Abstract | ||
استهدف البحث الحالي تحديد مستوى العرض المُجسم (عميق – سطحي – بارز– متعدد) الأنسب داخل الفيديو التعليمي ثلاثي الأبعاد ببيئة تعلم إلكتروني؛ والكشف عن أثره في تنمية الجانب التحصيلي، والانتباه الانتقائي البصري، والقدرة المكانية لدى طلاب تكنولوجيا التعليم، وقد استخدم في هذا البحث التصميم التجريبي ذي المجموعات التجريبية الأربع في القياس القبلي والبعدي، واشتمل البحث علي متغير مستقل (فيديو تعليمي ثلاثي الأبعاد ببيئة تعلم إلكتروني) وله أربعة مستويات تتعلق بالعرض المُجسم (عميق – سطحي - بارز - متعدد)، وثلاثة متغيرات تابعة هم: الجانب التحصيلي، والانتباه الانتقائي البصري، والقدرة المكانية المرتبطين بمقرر إنتاج الصور الفوتوغرافية، وقد تكونت عينة البحث من (120) طالب وطالبة من طلاب الفرقة الأولى بقسم تكنولوجيا التعليم بكلية التربية النوعية – جامعة عين شمس، مقسمين على أربع مجموعات تجريبية، وأسفرت أهم النتائج عن: أن المجموعة التجريبية الرابعة التي درست من خلال الفيديو التعليمي ثلاثي الأبعاد بمستوى عرض مُجسم (متعدد) حققت نتائج أفضل فيما يخص الجانب التحصيلي، بينما المجموعة التجريبية الثالثة التي درست من خلال الفيديو التعليمي ثلاثي الأبعاد بمستوى عرض مُجسم (بارز) حققت نتائج أفضل فيما يخص الانتباه الانتقائي البصري، في حين أن المجموعة التجريبية الأولى التي درست من خلال الفيديو التعليمي ثلاثي الأبعاد بمستوى عرض مُجسم (عميق) حققت نتائج أفضل فيما يخص القدرة المكانية، كما أوصت الدراسة بضرورة التوسع في تطبيق مستويات العرض المُجسم (عميق – سطحي – بارز– متعدد) داخل برامج الفيديو التعليمية ثلاثية الأبعاد، والبحث عن آليات جديدة لتوظيفها داخل بيئات التعلم الإلكترونية. The current research aimed to determine the level of stereoscopic display (deep - Surface - prominent - multiple) most appropriate within the three-dimensional educational video in an e-learning environment; and reveal its impact on the development of achievement, visual selective attention and spatial ability in educational technology students. In this research, an experimental design with four experimental groups was used in the pre and post measurement, and the research included an independent variable (three-dimensional educational video in an electronic learning environment) with four levels of stereoscopic display (deep- Surface- prominent- multiple), and three dependent variables are: achievement, visual selective attention, and spatial ability related to the photographic production course. The research sample consisted of (120) male and female students from the first division of the Department of Educational Technology at the Faculty of Qualitative Education - Ain Shams University, divided into four experimental groups, and the most important results resulted in: The most important results were: The fourth experimental group, which studied through the 3D educational video with a stereoscopic (multiple) display level, achieved better results in terms of the achievement, while the third experimental group, which studied through the 3D educational video with a stereoscopic (prominent) display level, achieved better results in terms of visual selective attention, while the first experimental group, which studied through the 3D educational video with a stereoscopic (deep) display level, achieved better results in terms of spatial ability, and the study recommended the need to expand the application of stereoscopic display levels (deep - Surface - prominent - multiple) within 3D educational video programs, and to search for new mechanisms to employ them within electronic learning environments. | ||
Keywords | ||
العرض المُجسم العميق; العرض المُجسم السطحي; العرض المُجسم البارز; العرض المُجسم المتعدد; الفيديو التعليمي ثلاثي الأبعاد; بيئات التعلم الإلكتروني; الانتباه الانتقائي البصري; القدرة المكانية.Deep stereoscopic display - Surface stereoscopic display - Prominent stereoscopic display - Multiple stereoscopic display - 3D educational video; E-learning environments - Visual selective attention - Spatial ability | ||
Statistics Article View: 3 |