| فاعلية استخدام التعليم الالكتروني في تنمية بعض مهارات المشغولة الخشبية لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية | ||
| المجلة العلمية للتربية النوعية والاقتصاد المنزلى | ||
| Article 13, Volume 1, Issue 1, October 2025, Pages 432-482 PDF (1.22 M) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/imhe.2025.403070.1006 | ||
| Author | ||
| نجوى محمود أحمد هاشم* | ||
| كلية التربية النوعية- جامعة جنوب الوادي | ||
| Abstract | ||
| هدف هذ البحث إلى قياس فاعلية استخدام التعليم الالكتروني في تنمية مهارات المشغولة الخشبية لتلاميذ الصف الثاني الاعدادي، واتبعت الباحثة المنهج شبه التجريبي ذو المجموعتين الضابطة والتجريبية ، وتكونت عينة البحث من (40) تلميذ وتلميذة ، وتم اعداد مواد المعالجة التجريبية من قائمة مهارات تشكيل المشغولة الخشبية، وبناء بيئة التعليم الالكتروني ، واعداد ادوات البحث وهي اختبار مهارات المشغولة الخشبية , بطاقة ملاحظة أداء التلاميذ، وبطاقة تقييم الأداء الفني، وتبين وجود فروق إحصائية (05و0) بين متوسطي درجات عينة البحث للمجموعتين للقياس البعدي لبطاقة ملاحظة المهارات التشكيلية للمشغولة الخشبية للمجموعة التجريبية ، (05و0) بين متوسطي درجات عينة البحث للمجموعتين للقياس البعدي لبطاقة تقييم المنتج النهائي من المشغولة الخشبية للمجموعة التجريبية. This research aimed to measure the effectiveness of using e-learning in developing woodworking skills for second-year middle school students. The researcher followed the quasi-experimental approach with two groups: control and experimental. The research sample consisted of (40) male and female students. The experimental treatment materials were prepared from the list of woodworking formation skills, building an e-learning environment, and preparing research tools, which are the woodworking skills test, the students’ performance observation card, and the technical performance evaluation card. It was found that there were statistical differences (0.05) between the average scores of the research sample in two groups for the post-measurement of the woodworking formation skills observation card for the experimental group, (0.05) between the average scores of the research sample in two groups for the post-measurement of the final product evaluation card of the woodworking for the experimental group | ||
| Keywords | ||
| التعليم; الالكتروني; مهارات; المشغولة; الخشبية | ||
| Statistics Article View: 6 PDF Download: 10 | ||