أثر استقطاب الموارد البشرية على الميزة التنافسية بالمدارس الخاصة | ||
المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية | ||
Volume 16, Issue 3, July 2025, Pages 2478-2523 PDF (1.16 M) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/jces.2025.458588 | ||
Authors | ||
شيماء صديق محمد البيومي* ; سحر محمد بدوي* | ||
أستاذ إدارة الأعمال بالجامعة البريطانية | ||
Abstract | ||
تهدف هذه الدراسة إلى تحليل أثر استقطاب الموارد البشرية على تحقيق الميزة التنافسية في المدارس الخاصة العاملة في مصر، وذلك في ظل بيئة تعليمية تشهد تزايدًا ملحوظًا في حدة المنافسة، وتركز المدارس الخاصة بشكل متزايد على استقطاب كفاءات بشرية متميزة لضمان التفوق النوعي والخدمي. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتم تطبيقها ميدانيًا على عينة من أصحاب القرار في ثلاث مدارس خاصة بإدارة المقطم التعليمية خلال الربع الأخير من عام 2024، اعتمدت الدراسة على بناء نموذج يربط بين المتغير المستقل (استقطاب الموارد البشرية) بأبعاده مثل: تحليل الاحتياجات، واستراتيجيات الجذب، وآليات الاختيار، والاحتفاظ، والالتزام بالمعايير، وبين المتغير التابع (الميزة التنافسية) بأبعاده: خفض التكلفة، والجودة، والإبداع، والمرونة، أظهرت نتائج التحليل الإحصائي وجود علاقة دالة إحصائيًا بين جودة الاستقطاب وتحقيق الميزة التنافسية، حيث تبين أن الاستقطاب الفعال يسهم في تقليل التكاليف وتحسين جودة الأداء التعليمي وزيادة الابتكار والمرونة في تقديم الخدمات. وقدمت الدراسة مجموعة من التوصيات أبرزها: ضرورة تطوير استراتيجيات استقطاب مرنة تتلاءم مع سوق العمل التعليمي، وتحسين بيئة العمل لجذب الكفاءات، والتركيز على التوظيف القائم على الكفاءة لا المجاملة. This study aims to analyze the impact of human resource recruitment on achieving competitive advantage in private schools operating in Egypt. This is in light of an educational environment witnessing a marked increase in the intensity of competition. Private schools are increasingly focusing on attracting distinguished human resources to ensure qualitative and service excellence. The study used a descriptive analytical approach and was applied in the field to a sample of decision-makers in three private schools in the Maadi Educational Administration during the last quarter of 2024. The study relied on constructing a model linking the independent variable (human resource recruitment) with its dimensions, such as needs analysis, attraction strategies, selection mechanisms, retention, and adherence to standards, with the dependent variable (competitive advantage) with its dimensions: cost reduction, quality, creativity, and flexibility. The results of the statistical analysis revealed a statistically significant relationship between the quality of recruitment and achieving competitive advantage, as it was shown that effective recruitment contributes to reducing costs, improving the quality of educational performance, and increasing innovation and flexibility in service provision. The study presented a set of recommendations, most notably: the need to develop flexible recruitment strategies that are compatible with the educational labor market, improve the work environment to attract talent, and focus on hiring based on competence rather than favoritism. | ||
Keywords | ||
استقطاب الموارد البشرية، الميزة التنافسية، المدارس الخاصة، إدارة الموارد البشرية، الكفاءة، الجودة التعليمية، استراتيجيات التوظيف Human r; competitive advantage; private schools; human resource management; efficiency; educational quality | ||
Statistics Article View: 1 |