مطالب استخدام التقويم القائم على معايير العلوم للجيل القادم (NGSS) لدى معلمي العلوم بالمرحلة المتوسطة | ||
مجلة کلية التربية . جامعة طنطا | ||
Volume 91, Issue 4, October 2025, Pages 455-498 PDF (1.97 M) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/mkmgt.2025.431442.2046 | ||
Author | ||
غازي بن صلاح المطرفي* | ||
أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم، كلية التربية جامعة ام القرى سابقا المملكة العربية السعودية | ||
Abstract | ||
ملخص البحث هدف البحث إلى الكشف عن مطالب استخدام التقويم القائم على معايير العلوم للجيل القادم (NGSS) لدى معلمي العلوم بالمرحلة المتوسطة، وقد تكونت عينة البحث من (٢١٠) معلماً للعلوم بالمرحلة المتوسطة، وتم استخدام الاستبانة كأداة للبحث، وتم استخدام المتوسط الحسابي والانحراف المعياري كأساليب إحصائية وأظهرت النتائج : أن استجابات العينة حول المطالب في ضوء معايير العلوم للجيل القادم كانت بدرجة متوسطة لبعدي الأفكار المحورية والمفاهيم المشتركة كما تم الوصول إلى عدة توصيات في ضوء هذه النتائج. الكلمات المفتاحية: معايير العلوم للجيل القادم (NGSS)، معلمي العلوم، المرحلة المتوسطة. the requirements for utilizing assessment based on the Next Generation Science Standards (NGSS) among middle school science teachers. The study aimed to investigate the requirements for utilizing assessment based on the Next Generation Science Standards (NGSS) among middle school science teachers. The research sample consisted of 210 science teachers at the intermediate stage. A questionnaire was employed in this research, and both the arithmetic mean and standard deviation were used as statistical methods. The findings revealed that the participants’ responses indicated a Medium degree of agreement regarding the requirements aligned with NGSS, particularly in relation to the dimensions of disciplinary core ideas and crosscutting concepts. Based on these results, several recommendations were proposed to enhance of science education. | ||
Keywords | ||
معايير العلوم للجيل القادم (NGSS); معلمي العلوم; المرحلة المتوسطة | ||
Statistics Article View: 10 PDF Download: 10 |