التفاعل بين نمط التعلم المصغر النقال (مكثف/ موزع) ونوع فترة إنجاز مهامه (مقيدة/ مرنة) في ضوء مستوى التنظيم الذاتي للتعلم (منخفض/ مرتفع) وأثره على جودة المنتج التعليمي والرضا عن بيئة التعلم لدى طلاب تكنولوجيا التعليم . | ||
تکنولوجيا التعليم: سلسلة دراسات وبحوث | ||
Volume 35, Issue 9 - Serial Number 1, September 2025, Pages 351-521 PDF (1.88 M) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/tesr.2025.459319 | ||
Authors | ||
هانى محمد الشيخ* 1; طارق عبد المنعم حجازى* 2; رحاب حسين عبد الوهاب* 1 | ||
1جامعة الفيوم | ||
2الجامعة المصرية لتعليم الالكترونى الاهلية | ||
Abstract | ||
هدف البحث للكشف عن أثر التفاعل بين نمط التعلم المصغر النقال (مكثف/ موزع) ونوع فترة إنجاز مهامه (مقيدة/ مرنة) في ضوء مستوى التنظيم الذاتي للتعلم (منخفض/ مرتفع) على جودة المنتج التعليمي والرضا عن بيئة التعلم لدى طلاب تكنولوجيا التعليم، وفي سبيل ذلك قام فريق البحث بالاعتماد على التصميم العاملي (2×2×2)، وقد تم استخدام اختبار الأداء المعرفي، مقياس التنظيم الذاتي للتعلم، وبطاقة تقييم جودة المنتج التعليمي، ومقياس الرضا عن بيئة التعلم كأدوات بحث، وقد تكونت عينة البحث من (80) طالبًا وطالبة من الفرقة الرابعة تخصص تكنولوجيا التعليم، تم تقسيمهم إلى ثماني مجموعات تجريبية بواقع (10) طلاب لكل مجموعة وفق مستوى التنظيم الذاتي للتعلم، ونمط التعلم المصغر النقال، ونوع فترة إنجاز المهام، وقد أسفرت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيًا نتيجة الأثر الأساسي لنمط التعلم المصغر النقال لصالح النمط المكثف، كذلك لنوع فترة إنجاز مهامه لصالح النوع المقيد، كذلك لمستوى التنظيم الذاتي للتعلم لصالح المستوى المرتفع، بدلالة جودة المنتج التعليمي والرضا عن بيئة التعلم، كما أظهرت النتائج وجود أثر للتفاعل الثنائي كل زوج من المتغيرات المستقلة، ووجود أثر للتفاعل الثلاثي بين المتغيرات المستقلة، بدلالة جودة المنتج التعليمي والرضا عن بيئة التعلم، كما أشارت النتائج أيضًا إلى وجود ارتباط كبير دال ايجابي بين كلًا من درجات بطاقة تقييم جودة المنتج التعليمي والرضا عن بيئة التعلم. This research aimed to reveal the effect of the interaction between mobile microlearning pattern (concentrated/distributed) and the type of task completion period (restricted/flexible) in view of the level of self-regulated learning (low/high) on improving educational product quality and satisfaction with the learning environment for educational technology students. To achieve this, the research team adopted a 2x2x2 factorial design. A cognitive performance test, a self-regulated learning scale, an educational product quality assessment card, and a learning environment satisfaction scale were used as research tools. The research sample consisted of 80 male and female students from the fourth year, specializing in educational technology. They were divided into eight experimental groups, with 10 students per group, based on their self-regulated learning level, mobile microlearning pattern, and task completion period type. The results showed statistically significant differences due to the main effect of the mobile microlearning pattern in favor of the concentrated pattern, as well as the task completion period type in favor of the restricted type, and also the self-regulated learning level in favor of the high level, as indicated by the educational product quality and satisfaction with the learning environment. The results also revealed a significant effect of the two-way interaction for each pair of independent variables, and a significant effect of the three-way interaction between the independent variables, as indicated by the educational product quality and satisfaction with the learning environment. The results also indicated a strong, positive, and significant correlation between the scores on the educational product quality assessment card and the learning environment satisfaction. | ||
Keywords | ||
التعلم المصغر النقال، فترة إنجاز المهام، التنظيم الذاتي للتعلم، جودة المنتج التعليمي، الرضا عن بيئة التعلم mobile microlearning; period for completing tasks; self-regulated learning; educational product quality; satisfaction with the learning environment | ||
Statistics Article View: 3 PDF Download: 3 |