التفاعل بين نمطي المساعد الافتراضي الذكي (الموجه بالمهمة / الموجه بالمستخدم) ببيئة تعلم إلكترونية ومستوى تجهيز المعلومات (سطحي / عميق) وأثره في تنمية مهارات تطوير الواقع المعزز وخفض التجول العقلي والإجهاد الرقمي لدى الطلاب معلمي العلوم | ||
تکنولوجيا التعليم: سلسلة دراسات وبحوث | ||
Volume 35, Issue 8 - Serial Number 1, August 2025, Pages 257-478 | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/tesr.2025.459322 | ||
Author | ||
عايدة فاروق حسين شعبان* | ||
أستاذ مساعد تكنولوجيا التعليم كلية التربية – جامعة الإسكندرية | ||
Abstract | ||
استهدف البحث الحالي الكشف عن أثر التفاعل بين نمطي المساعد الافتراضي الذكي ( الموجه بالمهمة / الموجه بالمستخدم ) ببيئة تعلم إلكترونية ومستوى تجهيز المعلومات ( سطحي / عميق ) في تنمية مهارات تطوير الواقع المعزز وخفض التجول العقلي و الإجهاد الرقمي لدى الطلاب معلمي العلوم، واستخدمت الباحثة التصميم التجريبي المعروف باسم التصميم العاملي 2×2x2 Factorial Design) 2)؛ وتمثلت أدوات البحث في اختبار تحصيل الجانب المعرفي لمهارات تطوير الواقع المعزز، وبطاقة تقييم الجانب الأدائي لمهارات تطوير الواقع المعزز، ومقياس التجول العقلي، ومقياس الإجهاد الرقمي، وتألفت عينة البحث من (136) طالبًا، وطالبة من طلاب المستوى الأول تعليم ابتدائي شعبة العلوم ، قُسموا – عشوائيًا- إلى 4 مجموعات بالتساوي؛ واستخدمت الباحثة تحليل التباين ثنائي الاتجاه؛ للكشف عن أثر التفاعل بين نمطي المساعد الافتراضي الذكي (الموجه بالمهمة / الموجه بالمستخدم) ، ومستوى تجهيز المعلومات ( سطحي / عميق ) في الجانب المعرفى والأدائى لمهارات تطوير الواقع المعزز و التجول العقلي والإجهاد الرقمي. وللكشف عن حجم التأثير استُخدم مربع إيتا ، ولمعرفة اتجاه دلالة الفروق بين مجموعات البحث تم استخدام طريقة توكي"Tukey's Method"، وتوصلت نتائج البحث إلى وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى ≤ 0.05 بين متوسطي درجات مجموعتى البحث فى التطبيق البعدى ( لاختبار تحصيل الجانب المعرفي، ولبطاقة تقييم الجانب الأدائي ) لمهارات تطوير الواقع المعزز، ولمقياس التجول العقلي، ولمقياس الإجهاد الرقمي يرجع إلى أثر اختلاف نمطي المساعد الإفتراضي الذكي ( الموجه بالمهمة / الموجه بالمستخدم) ببيئة التعلم الإلكترونية، لصالح نمط المساعد الافتراضي الموجه بالمستخدم فيما يتعلق باختبار تحصيل الجانب المعرفي لمهارات تطوير الواقع المعزز، ولصالح نمط المساعد الافتراضي الذكي الموجه بالمهمة فيما يتعلق ببطاقة تقييم الجانب الأدائي لمهارات تطوير الواقع المعزز، ومقياس التجول العقلي، ومقياس الإجهاد الرقمي، ووجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى ≤ 0.05 بين متوسطي درجات مجموعتى البحث فى التطبيق البعدى ( لاختبار تحصيل الجانب المعرفي، ولبطاقة تقييم الجانب الأدائي ) لمهارات تطوير الواقع المعزز، ولمقياس التجول العقلي، و لمقياس الإجهاد الرقمي يرجع إلى أثر اختلاف مستوى تجهيز المعلومات ( سطحي / عميق ) ببيئة التعلم الإلكترونية، لصالح الطلاب ذوي مستوى تجهيز المعلومات العميق ، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ≤ 0.05 بين متوسطات درجات مجموعات البحث فى التطبيق البعدى لاختبار تحصيل الجانب المعرفي لمهارات تطوير الواقع المعزز، و لبطاقة تقييم الجانب الأدائي لمهارات تطوير الواقع المعزز، ولمقياس التجول العقلي، ولمقياس الإجهاد الرقمي ترجع إلى أثر التفاعل بين نمطي المساعد الافتراضي الذكي ( الموجه بالمهمة / الموجه بالمستخدم ) ومستوى تجهيز المعلومات ( سطحي / عميق ) ببيئة التعلم الإلكترونية، وانتهى البحث إلى عدد من التوصيات والبحوث المقترحة. The current research aimed to investigate the effect of interaction between two types of intelligent virtual assistants (task-oriented / user-oriented) in an e-learning environment and the level of information processing (superficial / deep) on developing augmented reality (AR) skills and reducing mental wandering and digital stress among science teacher students. The researcher used an experimental design known as (2x2) factorial design. The research tools included a cognitive achievement test for developing AR skills, a performance evaluation sheet for developing AR skills, a mental wandering scale, and a digital stress scale. The research sample consisted of 136 students from the first-year elementary science division, who were randomly divided into four equal groups. The researcher used two-way analysis of variance to reveal the effect of the interaction between two types of intelligent virtual assistants (task-oriented / user-oriented) and the level of information processing (superficial / deep) on the cognitive and performance aspects of developing AR skills, as well as on mental wandering and digital stress. Eta squared was used to determine the effect size, and Tukey's method was used to identify the direction of the significant differences among the research groups. The results showed a statistically significant difference at a level of £0.05 between the mean scores of the two research groups in the post-test (for the cognitive achievement test and the performance evaluation sheet) for developing AR skills, the mental wandering scale, and the digital stress scale. This difference was attributed to the effect of the different types of intelligent virtual assistants (task-oriented / user-oriented) in the e-learning environment. The user-oriented virtual assistant was more effective for the cognitive achievement test for developing AR skills, while the task-oriented intelligent virtual assistant was more effective for the performance evaluation sheet for developing AR skills, the mental wandering scale, and the digital stress scale. There was also a statistically significant difference at a level of £0.05 between the mean scores of the two research groups in the post-test (for the cognitive achievement test and the performance evaluation sheet) for developing AR skills, the mental wandering scale, and the digital stress scale, attributed to the effect of the different levels of information processing (superficial / deep) in the e-learning environment, favoring students with a deep level of information processing. Furthermore, there were statistically significant differences at a level of £0.05 between the mean scores of the research groups in the post-test for the cognitive achievement test for developing AR skills, the performance evaluation sheet for developing AR skills, the mental wandering scale, and the digital stress scale, attributed to the effect of the interaction between the two types of intelligent virtual assistants (task-oriented / user-oriented) and the level of information processing (superficial / deep) in the e-learning environment. The research concluded with several recommendations and suggested future studies | ||
Keywords | ||
بيئة التعلم الإلكترونية- المساعد الافتراضي الذكي الموجه بالمهمة - المساعد الافتراضي الذكي الموجه بالمستخدم- مستوى تجهيز المعلومات (سطحي/; مهارات تطوير الواقع المعزز- التجول العقلي; الإجهاد الرقمي E-learning environment - Task-oriented intelligent virtual assistant; User oriented intelligent virtual assistant - Information processing level (superficial /deep) - Developing augmented reality skills- Mind wandering - Digital stress | ||
Statistics Article View: 4 |