الجدارات الرقمية لأعضاء هيئة التدريس بكليات التربية بالجامعات المصرية في ضوء بعض الاتجاهات الحديثة…. | ||
مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||
Volume 130, Issue 1, April 2025, Pages 681-744 PDF (2.25 M) | ||
Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||
DOI: 10.21608/maed.2025.460086 | ||
Authors | ||
عبد التواب عبداللاه عبد التواب; هناء فرغلي علي محمود | ||
Abstract | ||
المستخلص: هدف البحث الحالي إلى تعرف الجدارات الرقمية المتطلب توافرها لدى أعضاء هيئة التدريس بكليات التربية بالجامعات المصرية في ضوء بعض الاتجاهات الحديثة، وتقديم إطار مقترح للجدارات الرقمية يمكن من خلال تنفيذه في الواقع تفعيل تلك الجدارات لدى أعضاء هيئة التدريس بكليات التربية بالجامعات المصرية. وفي سبيل تحقيق هذا الهدف تم تحليل بعض الأطر العالمية والاتجاهات الحديثة للجدارات الرقمية لأعضاء هيئة التدريس، وذلك من خلال استعراض وتحليل الجدارات الرقمية، ودواعي تنميتها لديهم، ومكوناتها، ومجالاتها في القطاع التربوي، وتحليل بعض الأطر العالمية للجدارات الرقمية لاسيما إطار اليونسكو وإطار المفوضية الأوربية، واستعراض مجموعة من الاتجاهات الحديثة في تنمية الجدارات الرقمية المتطلب توافرها لدى أعضاء هيئة التدريس والمتمثلة في دمج الجدارات الرقمية في برامج الإعداد بكليات التربية، ودمج الجدارات الرقمية في برامج التنمية المهنية لأعضاء هيئة التدريس، وملف الجدارة الرقمية لعضو هيئة التدريس، ومجتمعات الممارسة الرقمية، والتحول الرقمي لكليات التربية. واستعان البحث لتحقيق أهدافه بإجراءات المنهج الوصفي، مستخدمًا الاستبانة التي تم فيها عرض الجدارات التي تم التوصل إليها على مجموعة من خبراء التربية بلغ عددهم (235) بواقع تمثيل (29,8%) من المجتمع الأصلي لأعضاء هيئة التدريس بكليات التربية بالجامعات المصرية؛ لتحديد مستوى الاتفاق عليهه، ومدى مناسبتها لسياق التعلم الجامعي بكليات التربية المصرية. وتوصل البحث إلى أن الجدارات الرقمية المتطلب توافرها لدى أعضاء هيئة التدريس بكليات التربية بالجامعات المصرية تتمثل في 5 مجالات رئيسة للجدارات الرقمية وتندرج تحتها 17 مجالاً فرعيًا تشتمل بدورها على نحو 79 جدارة فرعية متخصصة تغطي مختلف أبعاد الجدارات الرقمية المعرفية، والجدارات الرقمية التقنية، والجدارات الرقمية التعليمية، والجدارات الرقمية المهنية، و جدارات السلامة الرقمية، وانتهى البحث بإطار مقترح للجدارات الرقمية لأعضاء هيئة التدريس بكليات التربية بالجامعات المصرية ومجموعة من الآليات المقترحة لتنميته لديهم. الكلمات المفتاحية: الجدارات الرقمية - أعضاء هيئة التدريس- كليات التربية- الجامعات المصرية- الاتجاهات الحديثة. Abstract: The aim of this research is to identify the digital competencies required of faculty members in education faculties at Egyptian universities in light of recent trends, and to propose a framework for digital competencies that can be implemented in practice to activate these competencies among faculty members in education faculties at Egyptian universities. To achieve this goal, some global frameworks and recent trends in digital competencies for faculty members were analyzed by reviewing and analyzing digital competencies, the reasons for developing them, their components, and their areas in the education sector. Some global frameworks for digital competencies were also analyzed, particularly the UNESCO framework and the European Commission framework. and reviewing a set of recent trends in the development of digital competencies required of faculty members, represented in the integration of digital competencies into preparatory programs in education colleges, the integration of digital competencies into professional development programs for faculty members, the digital competency portfolio for faculty members, digital communities of practice, and the digital transformation of education faculties. The research used descriptive methods to achieve its objectives, using a questionnaire in which the competencies were presented to a group of 235 education experts, representing 29.8% of the original community of faculty members in the education faculties of Egyptian universities, to determine the level of agreement on them and their suitability for the context of university le The research concluded that the digital competencies required of faculty members in education faculties at Egyptian universities consist of five main areas of digital competencies, which are divided into 17 sub-areas, which in turn include approximately 79 specialized sub-competencies covering various dimensions of cognitive digital competencies, technical digital competencies, educational digital competencies, professional digital competencies, and digital safety competencies. The research concluded with a proposed framework for digital competencies for faculty members in education faculties at Egyptian universities and a set of proposed mechanisms for developing these competencies among them.arning in Egyptian education faculties. Keywords: Digital Competencies - Faculty Members - Faculties of Education - Egyptian Universities -Recent Trends. | ||
Keywords | ||
الجدارات الرقمية لأعضاء هيئة التدريس بكليات التربية بالجامعات; المصرية في ضوء بعض الاتجاهات الحديثة… | ||
Statistics Article View: 1 PDF Download: 7 |