فاعلية استخدام المدخل التكاملي في تدريس الرياضيات لتنمية مهارات التفكير الجمعي لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي. | ||
مجلة القراءة والمعرفة | ||
Volume 25, Issue 287, September 2025, Pages 51-80 PDF (1.38 M) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/mrk.2025.460134 | ||
Author | ||
الباحثة / أميرة حسن محمد رمضان* | ||
المعيدة بقسم المناهج وطرق التدريس كلية التربية – جامعة عين شمس | ||
Abstract | ||
هدف هذا البحث إلى التحقق من فاعلية استخدام المدخل التكاملي في تدريس الرياضيات لتنمية مهارات التفكير الجمعي لدى تلاميذ الصف الثاني من الحلقة الثانية من التعليم الأساسي. ولتحقيق هذا الهدف، تم إعداد وحدة تعليمية قائمة على المدخل التكاملي، تضمنت مواقف تعليمية تتطلب العمل الجماعي والحوار وتبادل الآراء. شارك في تطبيق الوحدة (30) تلميذًا، وتم استخدام اختبار قبلي وبعدي لقياس مهارات التفكير الجمعي قبل وبعد تطبيق الوحدة. أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا لصالح التطبيق البعدي، مما يدل على فاعلية الوحدة في تنمية التفكير الجمعي. وأوصى البحث بتبني المدخل التكاملي في تدريس الرياضيات، وتدريب المعلمين على تصميم وحدات قائمة على هذا المدخل. The aim of this research was to investigate the effectiveness of using the integrated approach in teaching mathematics to develop collective thinking skills among second-grade students in the second cycle of basic education. To achieve this goal, an instructional unit based on the integrated approach was designed, incorporating learning situations that required group work, dialogue, and the exchange of opinions. The unit was implemented with a sample of 30 students, and a pre- and post-test was used to measure their collective thinking skills before and after applying the unit. The results showed statistically significant differences in favor of the post-test, indicating the effectiveness of the unit in enhancing collective thinking. The study recommended adopting the integrated approach in teaching mathematics and training teachers to design units based on this approach. | ||
Keywords | ||
المدخل التكاملي; التفكير الجمعي. Integrated Approach; Collective Thinking | ||
Statistics Article View: 3 PDF Download: 1 |