مهارات التفكير المستقبلي اللازمة لأطفال الروضة في ظل تحديات القرن الحادي والعشرون Future thinking skills necessary for kindergarten children in light of the challenges of the twenty-first century | ||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||
Volume 31, Issue 7.2, July 2025, Pages 323-354 PDF (1.15 M) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/jsu.2025.460211 | ||
Authors | ||
بسمه طارق عبدالمنعم محمد* 1; فرماوي محمد فرماوي (رحمه الله)* 2; ألفت عبد الله إبراهيم العربي* 3; نجوى يحي عبدالله بدوى* 4 | ||
1مدرس المناهج وطرق تدريس رياض الأطفال المساعد كلية التربية- جامعة حلوان | ||
2أستاذ مناهج وطرق تدريس رياض الأطفال كلية التربية - جامعة حلوان | ||
3أستاذ مناهج وطرق تدريس رياض الأطفال المساعد كلية التربية - جامعة حلوان | ||
4مدرس تكنولوجيا التعليم كلية التربية- جامعة حلوان | ||
Abstract | ||
هدف البحث الحالي هو تنمية مهارات التفكير المستقبلي لدى أطفال الروضة في ظل تحديات القرن الحادي والعشرون، وتطلب ذلك إعداد قائمة مهارات التفكير المستقبلي المناسبة لأطفال الروضة (إعداد الباحثة) ، وتم التخطيط لأنشطة تعليمية لتنمية مهارات التفكير المستقبلي لأطفال الروضة في ضوء تحديات القرن الحادي والعشرون كما تم إعداد أداة قياس البحث (إعداد الباحثة) والمتمثلة في ( مقياس مصور لتنمية مهارات التفكير المستقبلي المناسبة لأطفال الروضة)، وقد تمثلت عينة البحث في مجموعة من الأطفال بلغ عددهم (30) طفلاً وطفلة بمدرسة محمد نجيب الابتدائية التابعة لإدارة دار السلام التعليمية بمحافظة القاهرة، واتبع البحث المنهج التجريبي ذو القياس القبلي والبعدي لمجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة، وقد أظهرت نتائج البحث فاعلية الأنشطة المقدمة في ظل تحديات القرن الحادي والعشرون لتنمية مهارات التفكير المستقبلي المناسبة لأطفال الروضة، كما أظهرت ما يلى: وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات أطفال المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي للمقياس المصور لمهارات التفكير المستقبلي لدى أطفال الروضة لصالح التطبيق البعدي، وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات أطفال المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي للمقياس المصور لمهارات التفكير المستقبلي لصالح أطفال المجموعة التجريبية. Research Abstract: The goal of the current research is to develop future thinking skills among kindergarten children in light of the challenges of the twenty-first century, and this required the preparation of a list of future thinking skills appropriate for kindergarten children (prepared by the researcher), and educational activities were planned to develop future thinking skills for kindergarten children in light of the challenges of the twenty-first century as well as the preparation of the research measurement tool (prepared by the researcher) represented in (an illustrated scale for the development of future thinking skills appropriate for kindergarten children), and the research sample was represented in a group of children reached Their number (30) boys and girls at Mohamed Naguib Primary School of the Dar es Salaam Educational Administration in Cairo Governorate, and the research followed the experimental approach with pre- and post-measurement for two groups, one experimental and the other control, and the results of the research showed the effectiveness of the activities provided in light of the challenges of the twenty-first century to develop future thinking skills appropriate for kindergarten children, as shown by the following: The existence of a statistically significant difference between the average scores of the children of the experimental group in the pre- and post-applications of the illustrated scale of future thinking skills among kindergarten children in favor of the post-application, the existence of a statistically significant difference between the average scores of the children of the experimental group and the control group in the post-application of the illustrated scale of future thinking skills in favor of the children of the experimental group. | ||
Keywords | ||
Keywords: Future thinking; twenty-first century; kindergarten. الكلمات المفتاحية: التفكير المستقبلي، القرن الحادي والعشرون، أطفال الروضة | ||
Statistics Article View: 2 |