جدلية العاميّة والفصحى في التعليم الإلكترونيّ: نحو إستراتيجية لغويّة متوازنة " “The Debate between Colloquial and Standard Arabic in E-Learning: towards a Balanced Linguistic Strategy” | ||
المجلة العلمية بکلية الآداب | ||
Volume 2025, Issue 61, October 2025, Pages 2182-2197 PDF (1.33 M) | ||
Document Type: أبحاث علمیة | ||
DOI: 10.21608/jartf.2025.460355 | ||
Author | ||
أشرف محمد عطية | ||
مدّرس أول، قسم اللغة العربيّة، كليّة متداخلة التخصّصات جامعة زايد، دبي، الإمارات العربيّة المتّحدة | ||
Abstract | ||
يعدّ الصراع بين الفصحى والعامية من أشد الأزمات التي تواجه تعليم العربية؛ لما له من تأثيرات على اكتساب متعلم اللغة العربية الفصحى، وهدف البحث إلى بيان أن الجدل بين العامية والفصحى يخدم تعليم العربية، والإفادة من المرونة التي يقدمها التعليم الإلكتروني في تعليم العربية، وتمثلت مشكلة البحث في تعرف مفهوم الجدل، والفرق بين الفصحى والعامية، وأثر العامية في تعليم العربية الفصحى، وكيفية تحقيق التوازن بين الفصحى والعامية في تعليم العربية في التعليم الإلكتروني، واستخدم البحث المنهج الوصفي، وتوصل إلى فعالية ازدواجية الفصحى والعامية في تعليم العربية الفصحى، وفعالية التعليم الإلكتروني في المزج بين العامية والفصحى في تعليم العربية، وأوصى بإعداد برنامج تدريبي لطلاب الصفوف الأولية؛ لوضع بدائل للألفاظ العامية، وتفعيل المسرح الصفي للتحدث بالعربية في أثناء تدريس مقرراتها، وتنمية مهارات الحاسوب لدى المتعلمين، وتدريبهم على البحث عن المعرفة من خلاله. The conflict between modern standard Arabic and colloquial Arabic is considered one of the most severe crises facing Arabic teaching, due to its impact on learners' acquisition of modern standard Arabic. The research aimed to demonstrate that the debate between colloquial and standard Arabic serves teaching Arabic and to benefit from the flexibility offered by E-learning in teaching Arabic. The research problem involved identifying the concept of the debate, the difference between standard and colloquial Arabic, the impact of colloquial language on teaching modern standard Arabic, and how to achieve a balance between standard and colloquial Arabic in E-learning. The research used the descriptive method and concluded the effectiveness of the duality of standard and colloquial Arabic in teaching modern standard Arabic, as well as the effectiveness of E-learning in blending colloquial and standard Arabic in teaching Arabic. It recommended preparing a training program for early grade students to provide alternatives to colloquial expressions, activating classroom theater to encourage speaking Arabic during lessons, developing computer skills among learners, and training them to search for knowledge through it. | ||
Keywords | ||
الجدل- العامية- الفصحى; التعليم الإلكتروني Debate - Colloquial - Standard Arabic - E-learning | ||
Statistics Article View: 2 PDF Download: 2 |