Behind Closed Doors: The Realm of Campus Novels | ||
أركايفيا مجلة العلوم الإنسانية والعلوم الاجتماعية والترجمة | ||
Volume 1, Issue 2 - Serial Number 1, October 2025, Pages 1-51 PDF (773.52 K) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/arciv.2025.408001.1014 | ||
Author | ||
Ashraf Zidan* | ||
department of english, faculty of Arts, Port Said university | ||
Abstract | ||
تتناول هذه الدراسة تطوّر الرواية الجامعية وأبرز ملامحها النقدية، وهي نوع أدبي يعود بجذوره إلى العصور الوسطى، لكنه بلغ ذروة انتشاره في القرن العشرين. فقد نُشر أكثر من 400 عمل في الولايات المتحدة و200 في بريطانيا بين عامي 1945 و1979، ما يجعل من رواية الحرم الجامعي مرآة ثقافية تعكس بوضوح الاختلالات البنيوية والتوترات الأيديولوجية في الأوساط الأكاديمية. يعالج هذا النوع الأدبي قضايا محورية، منها فشل المؤسسات التعليمية البيروقراطي، والعلاقات الجندرية، وتهميش الجماعات العرقية، كما يسخر من النظريات الأدبية المعاصرة والنزعة النخبوية داخل الوسط الأكاديمي. وتعتمد هذه الروايات في الغالب على تصوير جامعات متدهورة وأكاديميين يعانون من الإحباط، حيث تتعرض النزاهة الفكرية للتهديد بفعل الطموحات الفردية والهواجس الطبقية والاختلالات الهيكلية. ورغم الانتقادات التي تطال هذه الأعمال بسبب أنماطها النمطية وقيمتها الأدبية المحدودة، فإن الرواية الجامعية ما تزال قادرة على كشف تعقيدات الحياة الأكاديمية وانعكاساتها الاجتماعية والسياسية. ومن ثم، تُعد رواية الحرم الجامعي ليست مجرد مساحة للنقد، بل أيضًا وثيقة توثق خيبة الأمل التي تسود الحياة الأكاديمية، حيث تنتهي مصائر العديد من الشخصيات إلى الاستقالة، أو الطرد أو السجن أو الهروب الطوعي. ================================================ This study explores the evolution and critical contours of the university novel, a genre that, while rooted in medieval literary traditions, gained significant prominence in the twentieth century. With over 400 works in the United States and 200 in Britain between 1945 and 1979, the campus novel has become a powerful cultural mirror reflecting the inner workings, dysfunctions, and ideological tensions within academic life. The genre addresses key issues such as the bureaucratic failings of educational institutions, gender dynamics, and the marginalization of ethnic minorities, while also satirizing contemporary literary theory and academic elitism. Central to these narratives is the portrayal of decaying university environments and disillusioned academics, where intellectual integrity is often compromised by ambition, class anxieties, and systemic inequities. Although some critics dismiss these novels for their stereotypical characters and limited literary merit, the genre continues to illuminate the complexities of academic life and its broader sociopolitical implications. Consequently, the campus novel serves not only as a site of critique but also as a record of academic disillusionment, with many characters facing resignation, dismissal, imprisonment, or self-exile as inevitable outcomes. | ||
Keywords | ||
Campus novel; academia; satire; gender; exclusion | ||
Statistics Article View: 3 PDF Download: 2 |