Performing Chicana identity in Josefina Lopez Confessions of Women from East L.A | ||
أركايفيا مجلة العلوم الإنسانية والعلوم الاجتماعية والترجمة | ||
Volume 1, Issue 2 - Serial Number 1, October 2025, Pages 95-124 PDF (567.87 K) | ||
Document Type: البحوث والدِّراسات. | ||
DOI: 10.21608/arciv.2025.420048.1017 | ||
Author | ||
سارة سيد احمد الجزار* | ||
المعهد العالي للغات | ||
Abstract | ||
تسلّط هذه الدراسة الضوء على دور الأداء في عرض حياة نساء الشيكانا (Chicanas)، والاضطهادات التي يتعرضن لها، ومعاناتهن أيضًا. ومن ثمّ، تُبرز العوامل التي تؤثر في حياة الشيكانا، مثل: حركة الشيكانو/الشيكانا، وأنواع الاضطهاد الثلاثي التي يعانين منها، وأخيرًا كيف تتكوّن وتُعاد صياغة الهوية في ظل هذه الظروف. يتّسم الجزء النظري من البحث بالتركيز على تقنيات مانفريد بفستر (Manfred Pfister) في التوصيف الدرامي، وكيف تُستخدم هذه التقنيات لتحليل المسرحيات، وكيف تؤثر أساليب التوصيف على نظرية الهوية، إضافةً إلى دور الأدوات المسرحية مثل الإيماءات، والأقنعة، والأزياء، والعناصر الدرامية الأخرى في عرض النظرية الأساسية ومساعدة الأقليات على الكشف عن ثقافتهن. تتجلى هذه الموضوعات بوضوح في مسرحية اعترافات نساء من شرق لوس أنجلوس (Confessions of Women from East L.A.) للكاتبة خوسيفينا لوبيز (Josefina López)، إذ إنها — بوصفها امرأة شيكانا — قد شعرت واختبرت نظرة المجتمع الدونية تجاه نساء الشيكانا. تتناول مسرحيات لوبيز موضوعات مثل تدني تقدير الذات، والوعي الطبقي، والاضطهاد، والتحيز الجنسي، والوعي بالجسد، وغيرها. وهي تسعى من خلالها إلى البحث عن هوية لها ولغيرها من نساء الشيكانا اللواتي وجدن أنفسهن بين نارين: التمييز من المجتمع الأمريكي السائد، وقلة الاحترام والتقدير من داخل مجتمع الشيكانو نفسه (الآباء والأزواج والأبناء). وبالتالي، تصبح مسرحيات لوبيز وسيلة للتعبير عن إحساس بالهوية لهؤلاء النساء، وللتأكيد على جمالهن وفق معاييرهن الخاصة، لا وفق معايير المجتمع الأنجلوساكسوني الأمريكي. ------------------------------------------------------------------------------------------------ This research highlights the role of performance in demonstrating the Chicanas’ lives, the oppressions they undergo and their suffering as well. Consequently, it visualizes the factors that affect Chicanas; i.e. the Chicano/a movement, the triple oppressions they undergo, and finally how identity is reformed and (per)formed under such circumstance. The theoretical part is characterized by a concern with Manfred Pfister’s techniques of dramatic characterization used to analyze a play, how techniques of characterization affect the identity theory, and how props, gestures, masks, costumes and all related drama elements are useful in displaying the main theory and helping those minorities in exposing their culture. Such themes find voice in Joséfina López’s play Confessions of Women from East L.A. because, as a Chicana, she has felt and experienced society's underestimation of its Chicanas. López's plays are based on themes like low self-esteem, class-consciousness, oppression, sexual bias, body consciousness and others. López is eager to search for an identity for herself and for other Chicanas who have found themselves between two fires: discrimination by the mainstream society and lack of respect and value by Chicanos: fathers, husbands and sons. López's plays thus become tools to express a sense of identity for those women and to stress their beauty according to their own standards, not those of Anglo-America. | ||
Keywords | ||
Performance; performativity; chicana identity; chicana oppression | ||
Statistics Article View: 2 PDF Download: 1 |