"تأثير إستخدام دورة التعلم الخماسية لتنمية التعلم الذاتي وتحسين أداء بعض المهارات الأساسية في رياضة الكاراتية" The Effect of Using a Five-Step Learning Cycle to Develop Self-Learning and Improve Some Basic Karate Skills | ||
المجلة العلمية لعلوم الرياضة | ||
Volume 19, Issue 1 - Serial Number 230, September 2025, Pages 28-58 | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/mkod.2025.412584.1583 | ||
Authors | ||
ايمان سامي دياب المحلاوي* ; مصطفى منسي | ||
كلية علوم الرياضة جامعة العريش | ||
Abstract | ||
عنوان البحث "تأثير إستخدام دورة التعلم الخماسية لتنمية التعلم الذاتي وتحسينالأداء المهاري على بعض المهارات الأساسية في رياضة الكاراتية" حيث يهدفهذا البحث إلى التعرف على تأثير إستخدام دورة التعلم الخماسية لتنمية التعلم الذاتي وتحسين الأداء المهاري على بعض المهارات الأساسية في رياضة الكاراتية، اتبع الباحثان المنهج التجريبي بالتصميم التجريبي ذو القياس القبلي والقياس البعدى لمجموعة تجريبية واحدة وذلك لمناسبته لطبيعة البحث، اشتمل مجتمع الدراسة على طلاب وطالبات الفرقة الاولي بكلية علوم الرياضة جامعة العريش والمقيدين للعام 2024/2025، والبالغ عددهم (145) طالب وطالبة، وقام الباحثان بإختيار الطالبات والبالغ عددهم (26)، وقد خرج الباحثان بمجموعة من النتائج التالية:- توجد فروق دالة إحصائياً بين القياس القبلي والقياس البعدي للمجموعة التجربية في مستوي أداء بعض المهارات الأساسية لرياضة الكاراتية ولصالح القياس البعدي، توجد فروق دالة إحصائية بين القياس القبلي والقياس البعدي للمجموعة التجريبية في التعلم الذاتي ولصالح القياس البعدي، يوجد حجم تأثير إحصائيا لدورة التعلم الخماسية في تنمية التعلم الذاتي وبعض المهارات الأساسية في الكاراتية. The research aims to identify the impact of using a five-step learning cycle to develop self-learning and improve some basic skills in karate. The researchers followed an experimental approach using a pre-test and post-test design for a single experimental group, due to its suitability for the nature of the study. The study population included (145) first-year male and female students at the Faculty of Sports Sciences, Arish University, enrolled for the 2024/2025 academic year. The researchers selected (26) female students. There were statistically significant differences between the pre-test and post-test for the experimental group in the performance level of some basic karate skills, in favor of the post-test. There were statistically significant differences between the pre-test and post-test for the experimental group in self-learning, in favor of the post-test. There was a statistically significant effect size for the five-step learning cycle on developing self-learning and some basic skills in karate. | ||
Keywords | ||
دورة التعلم الخماسية; التعلم الذاتي; الأداء المهاري; المهارات الأساسية; رياضة الكاراتية The five-step constructivist learning cycle; Self-directed learning: This is the interaction between personal | ||
Statistics Article View: 4 |