الأنشطة الطلابية في عصر التحول الرقمي "سنغافورة نموذجاً" | ||
مجلَّة إبداع في الآداب والدراسات الإنسانيّة والاجتماعيّة | ||
Volume 2, Issue 1.1, October 2025, Pages 159-187 PDF (672.94 K) | ||
Document Type: ملخَّصات رسائل الماجستير والدكتوراه. | ||
DOI: 10.21608/ebdaa.2025.427683.1071 | ||
Author | ||
هناء عبدالرحمن | ||
باحثة ماجستير-جامعة الزقازيق كلية الدراسات الآسيوية العليا | ||
Abstract | ||
شهدت العقود الأخيرة تحولًا جذريًا في كافة مناحي الحياة بفعل التطورات التكنولوجية المتسارعة، وما نتج عنها من تحول رقمي طال جميع القطاعات، بما في ذلك التعليم والأنشطة اللامنهجية. لم تعد المؤسسات التعليمية مجرد أماكن لاكتساب المعرفة الأكاديمية فحسب، بل أصبحت بيئات شاملة تهدف إلى تنمية شخصية الطالب ومهاراته الشاملة، وإعداده لمتطلبات سوق العمل والمجتمع في القرن الحادي والعشرين في هذا السياق، تبرز الأنشطة الطلابية كعنصر محوري في العملية التعليمية المتكاملة، حيث تُوفر للطلاب فرصًا فريدة للتفاعل، القيادة، الابتكار، واكتشاف الذات خارج نطير الفصول الدراسية. يشهد العالم في الوقت الراهن تحولًا رقميًا غير مسبوق، يعيد تشكيل مختلف جوانب الحياة، بما في ذلك التعليم والأنشطة الطلابية يُعد عصر التحول الرقمي مرحلة تتميز بالتكامل المتسارع للتقنيات الرقمية مثل الذكاء الاصطناعي، التعلم الآلي، الواقع الافتراضي، ومنصات التواصل الاجتماعي في العمليات التعليمية والأنشطة اللامنهجية، تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف كيفية تأثير التحول الرقمي على الأنشطة الطلابية، سواء داخل الجامعات أو المدارس، وكيف تسهم هذه التقنيات في تعزيز التفاعل، الإبداع، والمشاركة الطلابية، كما تسعى إلى تحليل الفرص التي توفرها الأدوات الرقمية، مثل المنصات الافتراضية والتطبيقات التعليمية، في تنظيم الأنشطة وتطوير مهارات الطلاب، إلى جانب التحديات المرتبطة بالاعتماد المتزايد على التكنولوجيا، مثل الفجوة الرقمية والتحديات الأخلاقية، كما تُبرز الدراسة أهمية تكييف الأنشطة الطلابية مع متطلبات العصر الرقمي لتحقيق تجربة تعليمية شاملة ومستدامة. Recent decades have witnessed a radical transformation in all aspects of life due to rapid technological developments, and the resulting digital transformation that has affected all sectors, including education and extracurricular activities. Educational institutions are no longer merely places for acquiring academic knowledge; they have become comprehensive environments aimed at developing students' personalities and comprehensive skills, preparing them for the demands of the labor market and society in the twenty-first century. In this context, student activities emerge as a pivotal element in the integrated educational process, providing students with unique opportunities for interaction, leadership, innovation, and self-discovery outside the classroom. The world is currently witnessing an unprecedented digital transformation that is reshaping various aspects of life, including education and student activities. The era of digital transformation is characterized by the rapid integration of digital technologies such as artificial intelligence, machine learning, virtual reality, and social media platforms into educational processes and extracurricular activities. This study aims to explore how digital transformation impacts student activities, whether within universities or schools, and how these technologies contribute to enhancing student interaction, creativity, and engagement. It also seeks to analyze the opportunities provided by digital tools, such as virtual platforms and educational applications, in organizing activities and developing student skills, along with the challenges associated with the increasing reliance on technology, such as the digital divide and ethical challenges. The study also highlights the importance of adapting student activities to the requirements of the digital age to achieve a comprehensive and sustainable educational experience. | ||
Keywords | ||
الأنشطة الطلابية; عصر التحول الرقمي; سنغافورة | ||
Statistics Article View: 6 |