| أسبـــــاب الـــــدروس الخصـــــوصـــــية مـن وجهـة نظـر طلبـة المرحلـة الثـانـويـة فـــــي التعليـــــم العـــــام بـــــدولـــــة الكويـــــت Reasons for Private Tutoring from the Perspectives of Secondary School Students in Public Education in the State of Kuwait | ||
| مجلة البحوث التربویة والنوعیة | ||
| Volume 36, Issue 36.3, October 2025, Pages 79-119 PDF (1.2 M) | ||
| Document Type: بحوث | ||
| DOI: 10.21608/jeor.2025.461609 | ||
| Authors | ||
| اماني العازمي; علي وطفه | ||
| كليـــة التـــربيـــة - جامعـــة الكـــويـــت | ||
| Abstract | ||
| هدفت الدراسة الي التعرف على أسباب الدروس الخصوصية من وجهة نظر طلبة المرحلة الثانوية في التعليم العام بدولة الكويت، والفروق بين عينة الدراسة حول أسباب الدروس الخصوصية وفقاً لمتغير (الجنس- الصف- التخصص- دخل الأسرة- مستوى تعليم الأب- مستوى تعليم الأم). ويضم مجتمع الدراسة طلبة المرحلة الثانوية في التعليم العام بدولة الكويت, وتكونت عينة الدراسة من (250) طالباً وطالبة من منطقة حولي التعليمية، وتضم مستويات مختلفة من حيث الجنس، الصف، التخصص، دخل الأسرة، مستوى تعليم الأب، مستوى تعليم الأم، طبق عليهم استطلاع آراء طلبة المرحلة الثانوية في التعليم العام في الكويت حول أسباب الدروس الخصوصية، وباستخدام المنهج الوصفي التحليلي، توصلت الدراسة الي وجود رغبة للطلبة بالالتحاق بمجموعات الدروس الخصوصية، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الإقبال على الدروس الخصوصية يعزى لمتغير الجنس، ويوجد فروق تغزى لمتغير القسم وذلك لصالح طلاب وطالبات القسم العلمي، ومن اهم توصيات الدراسة من الضروري إعادة النظر في المناهج الدراسية والابتعاد بها عن الحشو والتعقيد والتكرار بما يقلل من احتياج الطلاب للدروس الخصوصية، وتشديد العقوبات الصارمة على المعلمين الذين يثبت إعطائهم للدروس الخصوصية. The study aimed to identify the reasons for private tutoring from the perspective of secondary school students in public education in the State of Kuwait, and to identify differences among the study sample regarding the reasons for private tutoring according to the variables (gender, grade, specialization, family income, father's education level, and mother's education level). The study population includes secondary school students in public education in the State of Kuwait. The study sample consisted of (250) male and female students from the Hawalli Educational District, and included different levels in terms of gender, grade, specialization, family income, father's education level, and mother's education level. A survey of secondary school students in public education in Kuwait was conducted on the reasons for private tutoring. Using a descriptive and analytical approach, the study concluded that students desire to enroll in private tutoring groups, and that there were no statistically significant differences in the demand for private tutoring attributable to gender. There were differences attributed to the department variable, in favor of male and female science students. Among the most important recommendations of the study is the need to review the curricula and avoid overload, complexity, and repetition, which would reduce students' need for private tutoring. It also requires stricter penalties for teachers proven to be giving private tutoring. | ||
| Keywords | ||
| الكلمات المفتاحية: الدروس الخصوصية، طلبة المرحلة الثانوية، التعليم العام.Keywords: Private tutoring; secondary school students; public education | ||
| Statistics Article View: 22 PDF Download: 10 | ||