| أساليب التعبير عن النص الكلامي في ألحان الأغنية المصرية في القرن العشرين والاستفادة منها في تذوق الموسيقى العربية Methods of expressing verbal text in Egyptian song melodies In the twentieth century and the benefits of them in appreciation of Eastern music | ||
| المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية | ||
| Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 27 October 2025 | ||
| Document Type: أبحاث علمیة | ||
| DOI: 10.21608/sjsep.2025.287960.1087 | ||
| Authors | ||
| رنا محمد إبراهيم الصالحى* 1; أكرم محمد نُميـر2; ميرال محمـود شفيـع3 | ||
| 1كلية التربية النوعية - جامعة طنطا | ||
| 2أستاذ الموسيقى العربية بقسم التربية الموسيقية وكيل الكلية لشئون خدمة المجتمع وتنمية البيئة كلية التربية النوعية- جامعـــة طنطـــــا | ||
| 3أستاذ الموسيقى العربية المساعـد بقسم التربية الموسيقية كلية التربية النوعية- جامعـــة طنطـــــا | ||
| Abstract | ||
| إن العلاقة بين الموسيقى و الشعر علاقة قديمة، فالموسيقى لغة لها أبجدية صوتية والشعر له أبجدية لغوية، ويلتقي كل منهما كألفاظ موسيقية وشعرية في الرقة والقوة، فقد تكون الألفاظ الموسيقية ذات قوة أو ذات رقة وكذلك الألفاظ الشعرية، وبإضافة الموسيقى بعناصرها على الشعر تتضح الأمور وتظهر المعاني التي يحملها المضمون الدرامي للكلام فتزيده جمالا خاصة اذا تلاءم الميزان الموسيقي مع تفعيلات الميزان الشعري ومع الضرب المصاحب الذي يمثل إطارا محكما للعمل الغنائي، فاللحن تزاوج بين ايقاع الكلمة وصوت اللحن، والعلاقة بين النغم والإيقاع والكلمة والصوت الجيد تمثل لوحة فنية جميلة ذات نسيج متماسك البناء يشعر بها المستمع ويتفاعل مع طابعها النغمي والإيقاعي.([1]) وينبغي أن نفهم العلاقة بين الغناء والموسيقى فهما صحيحا، فليس الغناء أمرا دخيلا على الموسيقى أو عنصرا أُضيف إليها فيما بعد، بل إن العلاقة بينهما عكس ذلك، فالموسيقى هي التي اُستمدت من الغناء وذلك لأن الفن الموسيقي قد بدأ منذ أن تعلم بعض المنشدين كيف ينظمون طريقة إنشادهم على نحو إيقاعي منغم، وظل فن الأنغام مرتبطا بالغناء طويلا، وعندما ظهرت الآلات الموسيقية كان الغرض منها هو مساعدة الصوت البشري أو تقويته أو تزيينه.([2]) اشتمل البحث على: مقدمة- مشكلة البحث- أهداف البحث- أهمية البحث- أسئلة البحث- منهج البحث- عينة البحث- أدوات البحث- إجراءات البحث- الدراسات السابقة للبحث. ثم عرض الإطار النظري الذي اشتمل على: 1- أساليب التعبير الموسيقي. 2- الملحنين في القرن العشرين. 3- التذوق الموسيقي. ثم عرض الإطار التطبيقي الذي اشتمل على: التحليل الموسيقي لعينة البحث، والتي اشتملت على عملين من الأعمال الموسيقية (ست الحبايب- اضحك كركر) لتوضيح وسائل التعبير المختلفة التي استخدمها الملحن للتعبير عن النص الكلامي, وكيف يمكن الاستفادة منها في تذوق الموسيقى العربية. واختتم البحث بالنتائج والإجابة على تساؤلات البحث، والتوصيات، وقائمة المراجع، وملخص البحث باللغة العربية واللغة الانجليزية. The relationship between music and poetry is an ancient one. Music is a language with a phonetic alphabet, while poetry possesses a linguistic one. Both intersect as musical and poetic expressions in their delicacy and strength. Musical expressions may be powerful or gentle, just as poetic expressions can be. When music—with all its elements—is added to poetry, the meaning carried by the dramatic content of the words becomes clearer and more expressive. This enhances its beauty, particularly when the musical rhythm aligns harmoniously with the poetic meter and with the accompanying percussion, which forms a cohesive framework for the vocal work. The melody thus represents a union between the rhythm of the word and the sound of the tune. The relationship among melody, rhythm, word, and quality of voice creates an aesthetically unified artistic image that the listener can feel and emotionally engage with through its tonal and rhythmic character.([1]) It is essential to understand correctly the relationship between singing and music. Singing is not a foreign or additional element to music; rather, the relationship between them is quite the opposite. Music actually originated from singing, since the musical art began when certain vocalists learned how to organize their chanting in a rhythmic and melodic manner. The art of melody remained long associated with singing, and when musical instruments appeared, their purpose was to support, enhance, or ornament the human voice.([2]) The study included: Introduction - Research Problem - Research Objectives - Research Significance - Research Questions - Research Methodology - Research Sample - Research Tools - Research Procedures - Review of Related Studies The theoretical framework addressed: 1- Methods of musical expression 2- Composers of the twentieth century 3- Musical appreciation The applied framework included: The musical analysis of the research sample, which comprised two musical works “Set El-Habayeb” and “Edhak Karkar” illustrating various expressive techniques used by the composer to convey the lyrical text, and how these techniques can be utilized to enhance the appreciation of Arabic music. The research concluded with findings and answers to the research questions, followed by recommendations, references, and an abstract in both Arabic and English. | ||
| Keywords | ||
| التعبير الموسيقي; التذوق الموسيقي; أساليب التعبير; الموسيقى العربية Musical Expression; Musical Appreciation; Expression Techniques; Arabic Music | ||
| Statistics Article View: 9 | ||