| فاعلية التدريس القائم على التلمذة المعرفية في تنمية القدرات الفنية ومهارات الذكاء الناجح لدى طالبات الفنون البصرية The effectiveness of Cognitive apprenticeship-based teaching in developing artistic abilities and successful intelligence skills among visual arts students | ||
| المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية | ||
| Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 28 October 2025 | ||
| Document Type: أبحاث علمیة | ||
| DOI: 10.21608/sjsep.2025.434114.1342 | ||
| Author | ||
| فاطمة بنت علي بن عبدالله الغامدي* | ||
| أستاذ المناهج وطرق تدريس التربية الفنية، قسم الفنون البصرية، كلية التصاميم والفنون، جامعة أم القرى، المملكة العربية السعودية | ||
| Abstract | ||
| هدفت الدراسة إلى الكشف عن فاعلية التدريس القائم على التلمذة المعرفية في تنمية القدرات الفنية ومهارات الذكاء النجاح لدى طالبات الفنون البصرية بجامعة أم القرى. واتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي القائم على تصميم المجموعتين: الضابطة والتجريبية، ذات التطبيق القبلي والبعدي، وتكوَّنَت عينة الدراسة من (70) طالبة تم اختيارهن بالطريقة العشوائية، إذ تضمنت المجموعة الضابطة (35) طالبة، والمجموعة التجريبية (35) طالبة، وقد طبقت الدراسة خلال الفصل الدراسي الثالث لعام 2025، ولتحقيق أهداف الدراسة صُمّمَت أداتان، هما: مقياس القدرات الفنية، واختبار مهارات الذكاء الناجح، وقد استُخدِمَ برنامج التحليل الإحصائي (SPSS) للتحقق من صدق وثبات الأداتين وتحليل بياناتهما، وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (a≤0.05) بين متوسطات درجات طالبات المجموعتين: الضابطة والتجريبية في التطبيق البعدي لكلٍّ من مقياس القدرات الفنية بجميع مجالاته والدرجة الكلية للمقياس، واختبار الذكاء الناجح في جميع مجالاته والدرجة الكلية للاختبار، وذلك لصالح المجموعة التجريبية، كما أظهرت النتائج فاعلية التدريس القائم على التلمذة المعرفية في تنمية القدرات الفنية ومهارات الذكاء الناجح، وبحجم أثر كبير، وأوصت الدراسة بأهمية التدريس القائم على التلمذة المعرفية في مجالات الفنون المختلفة. The study aimed to investigate the effectiveness of cognitive apprenticeship-based teaching in developing artistic abilities and successful intelligence skills among visual arts students at Umm Al-Qura University. The study adopted a quasi-experimental approach based on the design of two groups: control and experimental, with pre- and post-application. The sample consisted of (70) students selected randomly, with (35) students in the control group and (35) in the experimental group. The study was conducted during the third semester of the 2025 academic year. To achieve its objectives, two instruments were designed: an Artistic Abilities Scale and a Successful Intelligence Skills Test. The Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) was used to verify the validity and reliability of the instruments and to analyze the data. The results revealed statistically significant differences at the level of (α ≤ 0.05) between the mean scores of the control and experimental groups in the post-test for both the Artistic Abilities Scale in all its domains and its total score, and the Successful Intelligence Skills Test in all its domains and its total score, in favor of the experimental group. The findings demonstrated the effectiveness of cognitive apprenticeship-based teaching in developing artistic abilities and successful intelligence skills, with a large effect size. The study recommended the importance of adopting cognitive apprenticeship-based teaching in various fields of art | ||
| Keywords | ||
| التلمذة المهنية، الإبداع الفني، الذكاء، التدريب المعرفي Apprenticeship; artistic creativity; intelligence; vocational training | ||
| Statistics Article View: 6 | ||