فاعلية استخدام نموذج وودز لتدريس الاقتصاد المنزلى في تنمية مهارات التفكير المستقبلى ومهارات ريادة الأعمال وبقاء أثر التعلم لدى طالبات المرحلة الثانوية The effectiveness of using the Woods model of teaching home economics in developing future thinking skills, entrepreneurship skills, and the retention of learning among secondary school students | ||
| المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية | ||
| Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 04 November 2025 | ||
| Document Type: أبحاث علمیة | ||
| DOI: 10.21608/sjsep.2025.416705.1328 | ||
| Author | ||
| شيرين شمس الدين عبد القوى المراكبى* | ||
| مدرس بقسم الاقتصاد المنزلى كلية التربية النوعية - جامعة عين شمس | ||
| Abstract | ||
| هدف البحث الحالي إلى استخدام نموذج وودز لتدريس الاقتصاد المنزلى وقياس فاعليته في تنمية مهارات التفكير المستقبلى ومهارات ريادة الأعمال وبقاء أثر التعلم لدى طالبات المرحلة الثانوية. واعتمد البحث على المنهج شبه التجريبي تصميم ثنائي المجموعتين( قبلي- بعدي- تتبعي). وتم إعداد اختبار مهارات التفكير المستقبلي، تضمن 38 مفردة في مهارات التفكير الإيجابي المستقبلي، التخطيط المستقبلي، التخيل المستقبلي، التنبؤ المستقبلي، تطوير السيناريو المستقبلي، وتقييم المنظور المستقبلي، كما تم إعداد اختبار مهارات ريادة الأعمال تضمن 33 مفردة في مهارات الإنتاجية، صناعة التغيير، حل المشكلات، الثقة بالنفس وتقدير الذات، والتنبؤ بفرص العمل المستقبلية. وتم إعداد دليل تدريس باستخدام نموذج وودز لتدريس مجال ( إدارة المنزل واقتصاديات الأسرة ) في مقرر الاقتصاد المنزلي الصف الأول الثانوي. وتكونت العينة من (64) من طلبة الصف الأول الثانوي، في مجموعتين التجريبة والضابطة، تم اختيارها بطريقة عشوائية. وتم تطبيق أدوات القياس قبلياً، للتأكد من تكافؤ المجموعتين، يليها تعريض المجموعة التجريبية للتدريس باستخدام نموذج وودز في تدريس الاقتصاد المنزلي، وتعريض المجموعة الضابطة للتدريس بالطريقة المعتادة. وفي النهاية تعريض المجموعتين للتطبيق البعدي لدراسة الفاعلية. كما يتم تطبيق أدوات القياس خلال 3 أسابيع بعد انتهاء التجربة للقياس التتبعي على المجموعة التجريبية فقط لقياس فاعلية نموذج وودز في بقاء أثر التعلم. وبينت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً عند (0,01) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين الضابطة والتجريبية في مهارات التفكير المستقبلي ككل وكل مهارة علي حدة، واختبار مهارات ريادة الأعمال ككل وكل مهارة على حدة لصالح المجموعة التجريبية. كما تبين وجود علاقة ارتباطية طردية دالة إحصائيًا عند 0,01 بين مهارات التفكير المستقبلي ومهارات ريادة الأعمال أي أن ارتفاع مستوي مهارات التفكير المستقبلي يقترن بارتفاع مستوي مهارات ريادة الأعمال والعكس. كما تبين عدم وجود فروق دالة إحصائيًا عند (0,05 ) بين متوسطي درجات التطبيقين للمجموعة التجريبية لاختبار مهارات التفكير المستقبلي واختبار مهارات ريادة الأعمال ككل ومهاراتهما كل على حدة: مما يعني استمرارية فاعلية نموذج وودز في تنمية مهارات التفكير المستقبلي ومهارات ريادة الأعمال بعد فترة من التطبيق وبقاء أثر التعلم والاحتفاظ بالمعرفة. وتم صياغة مجموعة من التوصيات والمقترحات البحثية. The current research aimed to use the Woods Model to teach home economics and measure its effectiveness in developing future thinking and entrepreneurship skills, as well as the persistence of learning among secondary school students. The research depends on experimental approach using a two-group design (pre-post-follow-up). A future thinking skills test was prepared, including 38 items on the skills of positive future thinking, future planning, future imagination, future prediction, future scenario development, and future perspective evaluation. An entrepreneurship skills test was also prepared, including 33 items on productivity skills, change making, problem solving, self-confidence and self-esteem, and forecasting future job opportunities. A teaching guide was developed using the Woods Model to teach the subject of (Home Management and Family Economics. The sample consisted of (64) first-year secondary school students, divided into two groups: an experimental group and a control group, randomly selected. The measurement tools were administered pre-test to ensure equivalence between the two groups. The experimental group was then exposed to instruction using the Woods model, while the control group was exposed to instruction using the usual method. Finally, both groups were subjected to the post-test to study the effectiveness of the instruction. The measurement tools were administered three weeks after the end of the experiment for follow-up testing, with the experimental group only, to measure the effectiveness of the Woods model in retention of learning. The results showed statistically significant differences at 0.01 between the mean scores of students in the control and experimental groups on future thinking skills, and on the entrepreneurship skills test, in favor of the experimental group. A statistically significant positive correlation at 0.01 was also found between future thinking skills and entrepreneurship skills, meaning that higher levels of future thinking skills are associated with higher levels of entrepreneurship skills. It also showed no statistically significant differences at (0.05) between the average scores of the experimental group's applications of the future thinking skills test and the entrepreneurship skills test. This indicates the continued effectiveness of the Woods Model in developing future thinking and entrepreneurship skills after a period of application, and the persistence of the learning and knowledge retention effect. A set of research recommendations and proposals was formulated. | ||
| Keywords | ||
| التفكير المستقبلي، مهارات ريادة الأعمال، نموذج وودز، الاقتصاد المنزلي. future thinking; entrepreneurship skills; Woods Model; and home economics | ||
|
Statistics Article View: 27 |
||