استخدام أساليب دراسة المستقبل في بناء برنامج إعداد معلم اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى في ضوء المعايير العالمية لتعليم اللغة الثانية ،وإعداد معلمها . | ||
| مجلة القراءة والمعرفة | ||
| Volume 20, الجزء الأول 221 مارس, March 2020, Pages 405-447 PDF (965.77 K) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/mrk.2020.464262 | ||
| Author | ||
| د/.نجلاء أحمد المحلاوي* | ||
| مدرس المناهج،وطرائق تدريس اللغة العربية .كلية التربية – جامعة الإسكندرية | ||
| Abstract | ||
| تمثلت مشكلة الدراسة الحاضرة في عدم وجود برنامج بكليات التربية بالجامعات المصرية – في حدود علم الباحثة – يعٌد معلم اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى – على أهمية ذلك التخصص ،وندرته- والبرامج الموجودة بالفعل إما معتمدة؛ولكنها تٌعنى فقط بإعداد متخصص في درجة الدبلوم ،أو الماجستير ،أو الدكتوراه ؛ وهي – مع ذلك – تختلف في برامجها ،ولوائحها من جهة لأخرى، كما أنها تقبل طلابا من كليات ،ومصادر إعداد مختلفة؛ أما بقية الجهات، فأكثرها غير معتمدة ،ويقتصر ما تقدمه على دورات ،وبرامج قائمة على اجتهادات من يقدمونها؛ ولذا سعت الدراسة الحاضرة إلى وضع تصور مقترح لبرنامج إعداد معلم اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى في ضوء المعايير العالمية لتعلم اللغة الثانية، وإعداد معلمها،وقد اختارت الباحثة ثلاثة نماذج هي: معايير ACTFL المجلس الأمريكي لتعليم اللغات الأجنبية،و معايير الاتحاد العالمي لتعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية TESOL،و المعايير المهنية الاسترالية لتدريس اللغات والثقافات AFMLTA.وتحقيقا لهذا الهدف اتبعت الباحثة بعض أساليب دراسة المستقبل مثل : تقنية دلفاي بصورتيها : الاستقرائية،والاستنتاجية؛ لاستنطاق الخبراء في هذا الميدان ،فضلا عن قراءاتها المتعددة في الكتابات المعنية بتعليم اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى،وذلك فيما يتعلق ببناء قائمة المعايير التي يجب أن يسعى البرنامج المقترح إلى تحقيقها في خريجيه ،كما استخدمت أسلوب السيناريو في بناء التصور المقترح للبرنامج. وجاء البرنامج المقترح في تسعة مستويات دراسية بنظام الساعات المعتمدة ،خصص الأخير منها للتربية العملية ،وبلغت ساعات المستويات الثمانية 146ساعة ،منها 68 ساعة للإعداد اللغوي بنسبة 46.57% كما جاء الإعداد المهني في 58 ساعة بنسبة 39.72%، و الثقافي بنسبة 13.69%. وانتهت الدراسة إلى عدد من التوصيات،ومجموعة من الدراسات المقترحة التي يؤمل أن تكمل مسارها في تطوير برامج إعداد معلم اللغة وتأهيله. The problem of the present study is represented in the absence of a program in the faculties of education in Egyptian universities – to the researcher's knowledge –that prepares the Arabic language teacher of speakers of other languages, despite the importance of this specialization and its scarcity. The programs already exist are accredited but only concerned with the preparation of a specialist in the degree of diploma, master, or doctorate; however, they differ in their programs and regulations from one place to another, and they accept students from different colleges and sources of preparation. As for the rest of places, most of them are not accredited, and limited to providing courses and programs based on the presenters' diligence. Therefore, the present study seeks to develop a proposed vision for Arabic language teacher preparation program for speakers of other languages in light of the international standards of teaching the second language and its teacher preparation. The researcher chose three models: the standards of the American Council on the Teaching of Foreign Languages (ACTFL), the standards of the International Union for Teaching English to Speakers of Other Languages (TESOL), and the Australian Federation of Modern Language Teachers Associations (AFMLTA). To achieve this purpose, the researcher followed some future study methods such as Delphi technique in its two forms: inductive and deductive to explore experts in this field, as well as the researchers' multiple readings of the literature on teaching Arabic to speakers of other languages in terms of building a list of criteria that the proposed program should achieve in its graduates. The researcher also used the scenario method to construct the proposed vision for the program. The proposed program is offered in nine levels of credit hour system, the last of which was for practical education. The total of the eight levels is 146 hours; 68 hours were for language preparation with a percentage of 46.57%, 58 hours for professional preparation with a percentage of 39.72%, and 13.69% cultural preparation. The study reached a number of recommendations and a set of proposed studies which hopefully will complement its course in the development of teacher preparation programs. | ||
|
Statistics Article View: 1 |
||