فاعلية استخدام أنشطة متعددة الوسائط في تنمية جدارة ماكينة الزراير لدى طلاب الملابس الجاهزة بالمدارس الثانوية الصناعية The effectiveness of using multimedia activities in developing button skills among garment students in industrial secondary schools. | ||
| مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||
| Volume 31, Issue 7.3, July 2025, Pages 738-788 PDF (1.42 M) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/jsu.2025.464347 | ||
| Authors | ||
| إســــــــــــــــراء مصطفى عثمـــــــــان سليمـــــــان* 1; عـــزه محمد جاد النادي2; عبير كمال محمد عثمان3 | ||
| 1معيده بقسم المنــــاهج وطرق التدريس بكلية التربية جامعة حلوان | ||
| 2استاذ المناهج وطرق التدريس كلية التربيه – جامعة حلوان | ||
| 3استاذ المناهج وطرق التدريس كلية التربيه – جامعة حلوان | ||
| Abstract | ||
| يهدف البحث الي تنمية جدارة ماكينة الزراير لدى طلاب الملابس الجاهزة بالمدارس الثانوية الصناعية، باستخدام أنشطة متعددة الوسائط ، من خلال مقرر جدارة ماكينة الزراير وتكونت عينة البحث قوامها (60) طالبةً من طالبات الصف الثاني الثانوي الصناعي تخصص الملابس الجاهزة ، وقد تم تقسيمهما الي مجموعتين إحداهما ضابطة قوامها (30) طالبة والأخري تجريبية قوامها (30 ) طالبة وتم تطبيق أداه البحث عليهما قبلياً والتدريس للمجموعتين، ومن ثم التطبيق البعدي لأداة البحث .وأسفرت نتائج البحث عن: وجد فرق دال احصائيًاعند مستوى (0.05 ) بين متوسطى درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطه فى التطبيق البعدى لاختبار المفاهيم المتضمنة فى جدارة ماكينة الزراير لصالح المجموعه التجريبيه. وجد فرق دال احصائيًا عند مستوى (0.05 ) بين متوسطى درجات طلاب المجموعه التجريبية فى التطبيقين القبلى والبعدى لاختبار المفاهيم المتضمنة فى جدارة ماكينة الزراير لصالح التطبيق البعدى. وجد فرق دال احصائيًا عند مستوى (0.05 ) بين متوسطى درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطه فى التطبيق البعدى لبطاقة الملاحظة لصالح المجموعه التجريبيه. وجد فرق دال احصائيًا عند مستوى (0.05 ) بين متوسطى درجات طلاب المجموعه التجريبية فى التطبيقين القبلى والبعدى لبطاقة الملاحظة لصالح التطبيق البعدى. وجدت علاقه ارتباطية موجبة دالة احصائيا عند مستوى (0.05) بين مدي توافر المفاهيم والمهارات المتضمنة فى جدارة ماكينة الزراير لدي طلاب الملابس الجاهزة بالمدارس الثانوية الصناعي The research aims to develop the competency of sewing machine operation among students of ready-made garments in industrial secondary schools, using multimedia activities, through a sewing machine competency curriculum. The research sample consisted of (60) female students from the second year of industrial secondary school specializing in ready-made garments. They were divided into two groups: a control group of (30) students and an experimental group of (30) students. The research tool was applied to both groups beforehand, and teaching was conducted for both groups, followed by a post-application of the research tool. The results of the research indicated that:The research results showed: A statistically significant difference was found at the (0.05) level between the average scores of students in the experimental and control groups in the post-application of the concepts included in the competence of the button-making machine in favor of the experimental group. A statistically significant difference was found at the (0.05) level between the average scores of students in the experimental group in the pre and post applications of the concepts included in the competence of the button-making machine in favor of the post application. A statistically significant difference was found at the (0.05) level between the average scores of students in the experimental and control groups in the post application of the observation card in favor of the experimental group. A statistically significant difference was found at the (0.05) level between the average scores of students in the experimental group in the pre and post applications of the observation card in favor of the post application. A statistically significant positive correlation was found at the level of (0.05) between the extent of the availability of concepts and skills included in the competency of button sewing machines among students of ready-made garments in secondary industrial schools. | ||
| Keywords | ||
| الوسائط المتعددة; الجدارات المهنية Multimedia; Professional competencies | ||
|
Statistics Article View: 2 |
||