توظيف الشعارات الكتابية (السلوجان) المستلهمة من الموروث الشعبي كمدخل لإثراء تصميم الهوية البصرية للإعلان السياحي معرض فني مُنظر بعنوان "إعلان البهجة" في الفترة من 4/9/2025 :8/9/2025 Utilizing Written Slogans Inspired by Folk Heritage as an Approach to Enrich the Design of Visual Identity for Tourism Advertising Theorized Art Exhibition Title: “The Joy of Advert | ||
| المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية | ||
| Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 06 November 2025 | ||
| Document Type: أبحاث علمیة | ||
| DOI: 10.21608/sjsep.2025.438498.1345 | ||
| Author | ||
| سمية عيسى* | ||
| أستاذ التصميم المساعد بقسم التربية الفنية – كلية التربية النوعية -جامعة طنطا | ||
| Abstract | ||
| تناول البحث تصميم مجموعة من الإعلانات السياحية المستلهمة من الموروث الشعبي المصري المرتبط بفلسفة وفكر وأصالة المجتمع ، والذي تختصره عبارات قصيرة يطلق عليها في لغة الإعلان السياحي شعارات كتابية (سلوجان) ، تحمل في عمقها الهوية وروح المكان . هدف البحث إلى التعرف على الدور الاتصالي والجمالي للسلوجان كأداة بصرية ولغوية ، والكشف عن إمكانات الموروث الشعبي في بناء حوار بصري يجمع بين الأصالة والمعاصرة ، وقد اعتمدت منهجية البحث على المنهج الوصفي التحليلي من خلال دراسة المضمون اللغوي والدلالي للشعارات الكتابية (السلوجان) ، وتحليل توظيفه في بناء هوية الإعلان السياحي ، والمنهج شبه التجريبي من خلال تنفيذ مجموعة من التصاميم الإعلانية بهدف تعزيز الهوية الثقافية والتواصل مع المتلقي المحلي والأجنبي. وكان من أهم النتائج التي توصل إليها البحث أن توظيف الأغاني والموسيقى الشعبية وعبارات اللغة العامية في المجتمع المصري داخل الإعلانات ؛ يعزز من فاعلية التواصل الإعلاني ويزيد من إثراء محتوى الهوية البصرية بإضافة حالة نوستالجيا( الحنين إلى الماضي ) ، واسترجاع الذكريات لدى المتلقي ، كما يثير حالة من البهجة في نفس السائح الأجنبي واهتمامه بمعرفة الثقافات المختلفة ، وقد عرض البحث أفكار تطبيقية لعرض التصميمات بطرق دعائية مختلفة للترويج والانتشار والتثقيف . وقد أوصى البحث بتوجيه الدارسين والباحثين في مجال التصميمات الإعلانية والجرافيكية بالتعمق والاستمرار في مفردات الفن الشعبي كونها مصدر إستلهام من الموروث يدعم ثقافة المجتمع ويعزز هويته الثقافية. This research presents the design of a series of tourism advertisements inspired by Egyptian folk heritage, reflecting the philosophy, thought, and authenticity of society. These advertisements are characterized by short phrases known in tourism advertising as written slogans (slogans), which encapsulate the identity and spirit of the place. The study aims to explore the communicative and aesthetic role of the slogan as both a visual and linguistic tool, and to reveal the potential of folk heritage in constructing a visual dialogue that bridges authenticity and modernity. The research methodology is based on a descriptive-analytical approach, through studying the linguistic and semantic content of the slogans and analyzing their application in tourism advertising, alongside an experimental approach through the creation of a set of advertising designs aimed at enhancing cultural identity and communication with both local and international audiences. Among the main results, the researcher concluded that incorporating Egyptian folk music and colloquial expressions into advertisements enhances communicative effectiveness, evokes nostalgia and memories among the audience, and simultaneously sparks joy and curiosity in foreign tourists to learn about different cultures. The researcher also presented applied ideas for exhibiting and promoting the designs in creative ways to foster cultural dissemination. Finally, the researcher recommends that students and scholars in advertising and graphic design continue to study and explore folk slogans, as they represent a living source for educating society and reflecting its values and cultural memory. | ||
| Keywords | ||
| السلوجان; الموروث الشعبي; الهوية الثقافية Slogan – Folk Heritage – Cultural Identity | ||
|
Statistics Article View: 8 |
||