استخدام طريقة كارل أورف فى تنمية القدرات الإيقاعية الابتكارية للطالبة المعلمة بقسم تربية الطفل | ||
| دراسات فى الطفولة والتربية | ||
| Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 08 November 2025 | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/dftt.2025.408283.1346 | ||
| Author | ||
| نسمه سيد احمد فرغلي* | ||
| كليه التربية للطفولة المبكره _جامعه أسيوط | ||
| Abstract | ||
| هدف البحث إلى التعرف على مدى فاعلية طريقة كارل أورف فى تنمية القدرات الإيقاعية الابتكارية للطالبة المعلمة بقسم تربية الطفل ،وتكونت عينة البحث من30 طالبة من الفرقة الثالثة قسم تربية الطفل بكلية التربية جامعة الوادى الجديد، وتضمنت أدوات البحث التالى : إعداد قائمة للقدرات الإيقاعية الابتكارية وذلك من خلال عدة أبعاد احتوى كل بعد على 4 عبارات معبره عن البعد الأساسي ومن خلال القائمة والتعديلات المقترحة من السادة المحكمين تم بناء مقياس للقدرات الإيقاعية الابتكارية للطالبات .وأظهرت النتائج مدى فاعلية طريقة كارل أورف فى تنمية القدرات الإيقاعية للطالبة المعلمة وأهميتها فى تنمية الجانب الابتكارى لديها. The aim of this study was to investigate the effectiveness of the Orff Approach in developing the innovative rhythmic abilities of student-teachers in the Department of Child Education. The study sample consisted of 30 third-year female students from the Department of Child Education, Faculty of Education, New Valley University. The research tools included the preparation of a checklist of innovative rhythmic abilities, structured around several dimensions, with each dimension comprising four statements that reflected the core aspect being assessed. Based on this checklist and the feedback provided by expert reviewers, a scale for measuring the students’ innovative rhythmic abilities was constructed. The findings of the study demonstrated the effectiveness of the Orff Approach in enhancing the student-teachers’ rhythmic abilities and highlighted its significance in fostering their innovative capacities. | ||
| Keywords | ||
| طريقة كارل أورف; القدرات الإيقاعية الابتكارية; الطالبة المعلمة | ||
|
Statistics Article View: 1 |
||