انفرادات المفسرين - عرض ونقد - Unique Interpretations of Quranic Exegesis: A Presentation and Critique | ||
| مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور | ||
| Volume 10, Issue 2, September 2025, Pages 348-305 PDF (1.39 M) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/jcia.2025.464768 | ||
| Author | ||
| أحمد بن سليمان بن صالح الخضير | ||
| بكلية الشريعة جامعة القصيم | ||
| Abstract | ||
| أهداف البحث: بيان الآيات التي انفرد المفسرون في تفسيرها. دراسة المواضع ومعرفة تحقق الانفراد من عدمها عند كل موضع. منهج البحث: سلكت في بحثي المنهج الاستقرائي التحليلي، مستعيناً بالمنهج المقارن إذا لزم الأمر، فهو استقراء لكتب التفسير، ثم استخراج المواضع محل الدراسة، وبيان الانفراد من عدمها في المواضع والاتكاء على ما كتبه المفسرون حول كل موضع. أهم النتائج والتوصيات: لم يوفق ابن عاشور إلى الأسبقية التي أشار إليها عندما أشعر القارئ أنه توصل إلى مالم يتوصل إليه غيره في مسألة حذف العاطف في حكاية الأقوال. لم يوفق ابن عاشور أيضا إلى الأسبقية التي أضافها للزمخشري في مسألة العدول من حرف الجر " من" إلى حرف الجر "في". لم يوفق فيما يظهر محمد رشيد رضا فيما قاله من الأسبقية في المراد بأولي الأمر. لا يسلم لابن عادل فيما نسبه لأبي حيان في أسبقيته وتفرده في بيان متعلق الكاف في "كما". لا يسلم للعاني أسبقيته في المقصود من حكاية القصص القرآني. ونتيجة للنتائج السابقة، فكل ما ذكره العلماء أعلاه من تفردهم وحكايتهم عدم الأسبقية لما ذهبوا إليه لم يسعفهم قولهم، بل تبين عكس ذلك. research aims : Explaining the verses that commentators have interpreted alone. 2- Study the places and know whether or not each place is unique. - Research methodology: In my research, I followed the inductive and analytical method, using the comparative method if necessary, as it is an extrapolation of the books of interpretation, then extracting the places under study, and clarifying whether the places are unique or not through study and relying on what the commentators have written about each place. - The most important results and recommendations: 1- Ibn Ashour did not succeed in achieving the precedence he referred to when the reader felt that he had achieved something that no one else had achieved in the issue of deleting the emotion in the story of sayings. Ibn Ashour also did not succeed in the precedence he added to Al-Zamakhshari in the issue of switching from the preposition “from” to the preposition “in.” Muhammad Rashid Reda did not agree with what he said regarding precedence in what is meant by those in authority. Ibn Adel does not accept what he attributed to Abu Hayyan regarding his precedence and uniqueness in explaining the relation to the kaf in “as”. It is not accepted that Al-Ani has precedence in the intended meaning of the Qur’anic story telling. 6- As a result of the previous results, everything that the scholars mentioned above regarding their uniqueness and their story not having precedence for what they believed was not sufficient for them to say, but rather the opposite turned out to be the case. | ||
| Keywords | ||
| انفراد، مفسر، التفسير isolation; interpreter; interpretation | ||
|
Statistics Article View: 4 |
||